Češi kupují na slevových serverech módu

ilustrační obrázek

ilustrační obrázek Zdroj: Profimedia.cz

Ještě poměrně nedávno byly nejčastěji nabízenou i poptávanou položkou na slevových serverech třeba služby kosmetických salonů, restaurací, kadeřnictví nebo fitness center. Weby ale postupně mění zaměření, podle portálů nyní jasně vede prodej zlevněného zboží.

„Největším tahákem je stále móda. Zatímco v loňském roce se podílela na obratu celého trhu necelým procentem, letos je to již přes deset procent. Češi také čím dál více utrácejí na slevových serverech za nábytek a bytové doplňky, oblíbená je rovněž elektronika, zejména tablety nebo čtečky knih,“ uvedl ředitel Skrz.cz Petr Kováčik.

Z údajů slevového agregátoru vyplývá, že zboží se na celkových tržbách tuzemských webů podílí dvěma třetinami. Důvodů k obratu trendu je více. Některé servery doplatily na to, že zákazníci nebyli s řadou nabízených služeb spokojeni, poskytovatelé levných služeb často nezvládali nápor zákazníků. Dalším důvodem je, že slevové servery nyní fungují jako odbytiště pro další internetové obchody.

„Neustále se zvyšující podíl prodeje zboží začíná být velmi zajímavým argumentem při oslovování našich nových partnerů pro spolupráci, jako jsou třeba e-shopy. Dalo by se říct, že slevový trh se dostává do fáze tři, kdy slevové agregátory začínají propagovat nabídky napřímo – třeba právě z e-shopů nebo cestovních kanceláří,“ připomněl šéf slevového agregátoru Slevín.cz Mario Megela.

Agregátor Skrz.cz spolupracuje také s obchodními řetězci, nabízí například slevové kupony nebo akční letáky firem jako jsou XXXLutz, Sconto, Kaufland, Electroworld či bagetárny Subway. Jako slevové servery se naopak zase chovají některé tradiční e-shopy – například přes Skrz.cz prodává zlevněné zboží třeba Mall.cz.

Trh slevových serverů je velmi mladý, na českém trhu existují zhruba tři roky. Celosvětový fenomén odstartovala americká firma Groupon, která začínala v roce 2008 jako prodejce skupinových slevových kuponů v Chicagu.

Velikost obratu českého slevového trhu se za loňský rok odhadovala na tři miliardy korun. Lídrem trhu je server Slevomat, následován weby Vykupto. cz, Zapakatel.cz, Pepa.cz a Nakupvakci. cz. Trh se v poslední době konsoliduje, například začátkem září skončily tři weby, a to Megasleva.cz, BonyBony.cz a MyDeals.cz. Provozovatel všech tří webů, firma Kolektiva, vyhlásil úpadek. Například MyDeals.cz patřil ještě před dvěma lety mezi tahouny trhu.