České mobilní peklo? Rakušané platí polovinu za jedenáctinásobek dat

Ilustrační foto

Ilustrační foto

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
12
Fotogalerie

Neomezené mobilní tarify českým zákazníkům za více peněz přináší méně služeb. Vyplývá to ze srovnání spotřebitelské organizace dTest, která porovnala nabídky bez limitu napříč Evropou. Problémem ale podle vedoucího právního oddělení dTestu Lukáše Zeleného je i jednání se spotřebiteli a zásahy do českého legislativního procesu. Operátoři považují zprávu za účelovou a zavádějící.

„Za stejné služby se v jiných zemích platí poloviční částky, případně dostanete nesrovnatelně lepší nabídky,“ řekl Zelený. A někdy i obojí. Například rakouský operátor Drei nabízí v přepočtu za 368 korun neomezené volání, SMS bez limitu v EU i do USA a 17 gigabytů dat. Tedy proti českým protějškům jedenáctinásobek za polovinu ceny.

Lepší ceny v zahraničí dávají i operátoři, kteří v České republice působí. „V Polsku u T-Mobile pořídíte neomezený tarif s datovým balíčkem pěti gigabytů za 305 korun,“ uvedl Zelený.

Na Slovensku a v Německu se sice ceny pohybují v podobných relacích, zákazník ale dostane více. V případě východních sousedů například neomezené volání do Evropské unie u O2 nebo používání dat bez limitu u operátora Štvorka. Takovou možnost nikdo v Česku nedává.

Podle zjištění dTestu navíc nikde není podobná situace jako v České republice, kde jsou nabídky všech operátorů prakticky identické. Všichni nabízí za 749 korun neomezené volání, SMSky a 1,5 gigabajtu mobilních dat a to jen v rámci Česka.

Asociace provozovatelů mobilních sítí považuje zprávu dTestu za účelovou a zavádějící, při porovnávání tarifů se podle ní totiž musí brát v úvahu více faktorů. „V dostupném pokrytí a rychlostech je Česká republika na špici v evropském i celosvětovém srovnání, na rozdíl od některých srovnávaných zemí,“ uvedla tajemnice asociace Martina Tocháčková.

Vše o mobilních operátorech čtěte zde

Sektor telekomunikací je podle ní silně regulovaným odvětvím s velmi rychlým investičním cyklem. „Hustota zalidnění a reliéf krajiny významně ovlivňují nákladovou stránku budování sítí. Náklady na poskytování stejných služeb v rovinatém Polsku nebo Finsku nejsou srovnatelné s ČR,“ doplnila Tocháčková. 

Spotřebitelské organizaci ovšem nevadí jen rozdíly v cenách. Operátoři pravidelně jednostranně mění smlouvy a podle Zeleného nerespektují právo na odstoupení při zhoršení postavení spotřebitele. Tomu se tak mění ceny i služby. Operátor sám totiž rozhoduje o tom, jestli je změna podstatná, a zákazník se tedy nemůže kontraktu zbavit bez pokuty.

Zelený: Pozměňovací návrh pochází z pera operátora Vodafone, který zapomněl smazat zdrojová data u dokumentu

Důvodem je novela zákona o elektronických komunikacích z roku 2014. „Tu si v podstatě napsali sami operátoři,“ tvrdí Zelený. Zásahy z jejich strany do legislativního procesu ilustroval na základě poslední novely zákona o ochraně spotřebitele, který řešil placené linky. „Pozměňovací návrh pochází z pera operátora Vodafone, který zapomněl smazat zdrojová data u dokumentu,“ řekl novinářům Zelený.

Kritikou dTest nešetří ani u uzavírání smluv se spotřebiteli. „Zákazníci pak volají na infolinky. Tam se často ani netají tím, že obsluha v kamenných pobočkách poskytuje klamavé informace,“ vysvětluje Zelený. Dalším problémem je i nepřehlednost smluv, u kterých se podle dTestu klíčové informace o nabídkách často skrývají v obchodních podmínkách.

Ty mívají i více než půl milionu znaků, tedy zhruba jako čtyři diplomové práce. „Člověk, který se nezabývá telekomunikacemi, to často ani nepochopí,“ uvedl Zelený.