Cesta podchodem: často jen pro otrlé

Jeden podchod září novotou, druhý odpuzuje sešlostí. Na nádraží jsou od sebe vzdálené jen pár kroků.

Některými podchody ve městě projdou denně stovky lidí, jiným se chodci raději obloukem vyhnou. Oblíbili si je sprejeři i bezdomovci.

Před čtyřmi lety otevřený tunel spojil prostor u vlakového nádraží s městskou částí Hodolany. Starý podchod k nástupištím ale zůstává v hrozném stavu. Plíseň, oloupaná omítka a mapy od zatékající vody na stěnách.

„Je to opravdu ostuda. První, co lidé po příjezdu do města uvidí, je tahle hrůza. Přitom vestibul, restaurace i nové přednádraží vypadají pěkně,“ myslí si Marek Blaťák, který přijel do Olomouce vlakem z Ostravy.

Cestující si ale na změnu počkají. Opravy podchodu i nástupiště měly začít na jaře příštího roku, ministerstvo dopravy ale kvůli nedostatku peněz rekonstrukci nádraží odsunulo. Nic na tom nezměnila ani poslední návštěva ministra dopravy Víta Bárty na začátku října v Olomouci.

„Stavba je předběžně odsunutá do roku 2014. Zatím nemáme další informace, že by se mohlo začít dřív,“ říká o projektu za zhruba tři a půl miliardy Miroslav Bocák ze Správy železniční dopravní cesty.

Ve městě jsou i další podchody, do kterých se lidé po setmění neodváží. Většina z nich vznikla před více než třiceti lety a je to na nich znát. Mezi nejhorší patří podchod asi sto metrů od autobusového nádraží. Jeho stav je katastrofální, lidé ho skoro nevyužívají. „Navíc se stal oblíbeným místem bezdomovců, kteří se tu scházejí a zahřívají u horkovodního potrubí,“ uvedl Antonín Zívala z technických služeb. Vedení města proto zvažuje, že ho úplně zavře.

V Olomouci se najdou i jiné podchody, kterým se chodci raději vyhýbají. Například u fakultní nemocnice jej přestali využívat poté, co vznikla na silnici světelná křižovatka s přechodem pro chodce. Tomu ale zatím uzavření nehrozí. I kvůli nedaleké základní škole.

Odpadky, zbytky letáků a pomalované zdi vítají chodce v podchodu u ulice Na Vozovce. Přes čtyřproudou silnici se jinak přejít nedá. „Chodím tudy pravidelně na autobus, ale pozdě večer bych do podchodu nevlezla,“ říká pětadvacetiletá Kristýna Látalová. Podchod je podle Zívaly z technických služeb ve špatném stavu a potřeboval by stavební úpravy i nové zastřešení. „Vše je ale otázka peněz, v letošním roce už rozpočet s touto investicí nepočítá,“ dodal Zívala.

V Olomouci není jediný podchod bez barevných nápisů a kreseb. Boj se sprejery je nekonečný. Na odstranění graffiti jdou statisíce, používá se také speciální nátěr. V nedávno opraveném podchodu v Pionýrské ulici vydržely čisté zdi jen několik dnů.