Některými podchody ve městě projdou denně stovky lidí, jiným se chodci raději obloukem vyhnou. Oblíbili si je sprejeři i bezdomovci.
Před čtyřmi lety otevřený tunel spojil prostor u vlakového nádraží s městskou částí Hodolany. Starý podchod k nástupištím ale zůstává v hrozném stavu. Plíseň, oloupaná omítka a mapy od zatékající vody na stěnách.
„Je to opravdu ostuda. První, co lidé po příjezdu do města uvidí, je tahle hrůza. Přitom vestibul, restaurace i nové přednádraží vypadají pěkně,“ myslí si Marek Blaťák, který přijel do Olomouce vlakem z Ostravy.
Cestující si ale na změnu počkají. Opravy podchodu i nástupiště měly začít na jaře příštího roku, ministerstvo dopravy ale kvůli nedostatku peněz rekonstrukci nádraží odsunulo. Nic na tom nezměnila ani poslední návštěva ministra dopravy Víta Bárty na začátku října v Olomouci.
„Stavba je předběžně odsunutá do roku 2014. Zatím nemáme další informace, že by se mohlo začít dřív,“ říká o projektu za zhruba tři a půl miliardy Miroslav Bocák ze Správy železniční dopravní cesty.
Ve městě jsou i další podchody, do kterých se lidé po setmění neodváží. Většina z nich vznikla před více než třiceti lety a je to na nich znát. Mezi nejhorší patří podchod asi sto metrů od autobusového nádraží. Jeho stav je katastrofální, lidé ho skoro nevyužívají. „Navíc se stal oblíbeným místem bezdomovců, kteří se tu scházejí a zahřívají u horkovodního potrubí,“ uvedl Antonín Zívala z technických služeb. Vedení města proto zvažuje, že ho úplně zavře.
V Olomouci se najdou i jiné podchody, kterým se chodci raději vyhýbají. Například u fakultní nemocnice jej přestali využívat poté, co vznikla na silnici světelná křižovatka s přechodem pro chodce. Tomu ale zatím uzavření nehrozí. I kvůli nedaleké základní škole.
Odpadky, zbytky letáků a pomalované zdi vítají chodce v podchodu u ulice Na Vozovce. Přes čtyřproudou silnici se jinak přejít nedá. „Chodím tudy pravidelně na autobus, ale pozdě večer bych do podchodu nevlezla,“ říká pětadvacetiletá Kristýna Látalová. Podchod je podle Zívaly z technických služeb ve špatném stavu a potřeboval by stavební úpravy i nové zastřešení. „Vše je ale otázka peněz, v letošním roce už rozpočet s touto investicí nepočítá,“ dodal Zívala.
V Olomouci není jediný podchod bez barevných nápisů a kreseb. Boj se sprejery je nekonečný. Na odstranění graffiti jdou statisíce, používá se také speciální nátěr. V nedávno opraveném podchodu v Pionýrské ulici vydržely čisté zdi jen několik dnů.