Čeští Socifi budují nástroj pro monetizaci Wi-Fi. Zaujali Cisco a Boeing

Socifi

Socifi Zdroj: Socifi

Vedle pokladny populárního klubu La Fabrika v pražských Holešovicích se nachází malý nenápadný zvonek. Zvenčí by zřejmě nikoho nenapadlo, že po zazvonění na něj se člověk dostane do kanceláří, ve kterých vzniká další český technologický projekt s potenciálem skutečně významné globální působnosti. Ten projekt se jmenuje Socifi a je mimo jiné důvodem toho, proč se v českém hlavním městě tolik líbí IT gigantovi Cisco.

„Jednoznačně budujeme globální firmu. Naši ambice jsou velké,“ říká v rozhovoru pro E15.cz šéf Socifi Zdeněk Hornych. Společně se svým kolegou Tomášem Silným sedí před velkou mapou světa upevněnou na zdi, ve které jsou zapíchané červené vlaječky znázorňující to, kam se za několik měsíců fungování jejich produkt dostal. „Špendlíky nám zrovna došly, takže nemůžeme přidávat další lokality,“ usmívá se Hornych.

Na černé mapě se toho červená už poměrně hodně, a co je hlavní, snad na všech světových kontinentech. „Aktuálně máme přes 100 zákazníků a letos bychom jich chtěli získat až tisíce,“ navazuje Tomáš Silný. Ani jeden z dvojice podnikatelů nemluví do větru. I přes svůj nízký věk působí vyzrále, jasně argumentují, nestaví vzdušné zámky, vykazují široký přehled a zároveň dojednávají taková partnerství, která dodávají jejich slovům a plánům váhu.

Vydělejte na své Wi-Fi

Socifi rovněž není první podnikatelský projekt, se kterým Hornych a Silný přišli. Už nějakou dobu provozují fungující digitální agenturu PositiveZero, pod kterou jejich aktuálně budovaná novinka spadá. „Socifi vzniklo jako náš interní projekt,“ vysvětlují. „Chtěli jsme naše návštěvy v zasedací místnosti připojující se k Wi-Fi síti nějakým způsobem oslovit. A zároveň nám dlouhodobě vadí tolik placených a zamknutých bezdrátových sítí všude kolem.“

A právě tímto směrem se Socifi vydává. Tvůrci službu označují jako monetizační a reklamní platformu pro Wi-Fi sítě. Za tímto poměrně těžce uchopitelným termínem se skrývá několik možností využití, po kterých je, jak se zdá, velká poptávka.

Socifi mohou nasadit všichni zájem z řad provozovatelů veřejně dostupných Wi-Fi sítí, třeba kavárny, restaurace, letiště, obchodní domy, sportovní a koncertní haly, konferenční centra a tak dále. Každý pak může nabízenou síť poskytnout takovým způsobem, aby mu vydělávala peníze, případně mu přinesla co největší užitek pro podnikání.

Zakladatelé Socifi Tomáš Silný (vlevo) a Zdeněk Hornych.Zakladatelé Socifi Tomáš Silný (vlevo) a Zdeněk Hornych. | Jan Sedlak

Provozovatel malé kavárny tak například může pomocí Socifi nastavit takzvanou „landing page“. Jakmile se zákazník k bezdrátové síti připojí, dostane se na úvodní obrazovku na webu, přes kterou pak může přejít na samotný internet. Ještě předtím se ale takový návštěvník může stát fanouškem kavárny na Facebooku či jiné sociální síti. Kavárník díky tomu získá fanoušky, se kterými může dále pracovat a oslovovat je, ale zároveň má k dispozici přehledné grafy a statistiky o tom, co je jeho zákazník zač. Socifi se brání, že by zasahovali do soukromí lidí – sbírají podobné informace, jako reklamy od Googlu a podobně.

Tyto a podobné scénáře využití zatím provozuje většina současných zákazníků Socifi, firma chce jít ale mnohem dále. Průběžně totiž testuje reklamní systém podobný Google AdWords či kampaním na Facebooku. Provozovatel veřejné Wi-Fi sítě při připojení zobrazí na stránce přesně cílené reklamy vybrané z aukce, v rámci které mohou inzerenti přihazovat. Tímto způsobem se dá například vyřešit bezplatné Wi-Fi na letištích a v hotelích – provozovatel nebude nutit cestující vytahovat platební kartu a namísto toho je nechá shlédnout reklamu.

Pro účel tvorby efektivní reklamy jsou kromě jasného cílení připraveny také šablony a ukázky toho, jak reklamu vyrobit. Třeba proto, aby dobře vypadala na chytrých telefonech a tabletech.

Cisco jako velký partner

„Operátoři mají skutečný zájem, ozvali se nám třeba z Deutsche Telekom,“ konstatuje Hornych. Jeho projekt je proto například nyní ve fázi, kdy domlouvá partnerství s internetovými providery. Ti by mohli zákazníkům společně s internetem dodávat bezdrátový router, který v sobě bude mít Socifi zabudováno. „Takový zákazník by pak mohl získat levnější připojení za to, že v rámci routeru bude provozovat vedle své vlastní sítě také veřejnou síť s reklamou, ke které budou moci přistupovat další lidé,“ vysvětluje Hornych. Operátorům to kromě výdělků z reklamy přinese i větší možnosti pokrytí signálem Wi-Fi.

Další možnosti využití se otevírají také v budovách v rámci takzvané in-door navigace. Typickým příkladem je obchodní dům – jakmile se návštěvník připojí k Wi-Fi, mohou ho tamní obchody vyzvat k návštěvě a navigace ho dokonce dovede na dané místo. Na tomto ostatně .

Tyto a další nové možnosti představují velice zajímavou příležitost také pro výrobce samotného síťového hardwaru. Monetizační platforma totiž dokáže dát jejich „krabičkám“ novou vrstvu a přidanou hodnotu. Mladý český projekt je tak v úzké spolupráci se společností Cisco, která se k podpoře projektu sama aktivně hlásí a lze počítat s pomocnou obchodní silou. Jako ideální se jeví nasazení zejména s koupenými produkty Meraki.

Součástí letadel Boeing

Socifi každopádně není závislé jenom na Ciscu. Služba jako taková běží kompletně v cloudu (konkrétně na Amazon Web Services) a je jí možné integrovat i do stávající sítě. Není tedy nutné kupovat přednastavený hardware, i když to Socifi také nabízí. „Do sítě se jednoduše vloží nový kontrolní bod a provede se přemostění. Vše je pak možné spravovat z webu,“ vysvětlují zakladatelé Socifi. Službu je tak možné integrovat například do MikroTiku a podobně.

Socifi nabízí grafy podobné Google Analytics. Brzy je bude možné napojit i do tradičních firemních systémů.Socifi nabízí grafy podobné Google Analytics. Brzy je bude možné napojit i do tradičních firemních systémů. | Socifi

Český produkt má několik konkurentů, žádný z nich ale nenabízí reklamní platformu. Navíc spolupráce s Ciscem může zajistit dostatečně rychlou expanzi a jakousi „standardizaci“. Klíčové pro další rozvoj ale zároveň bude navázat spolupráci s velkými mediálními agenturami, které budou svým klientům reklamu na tomto druhu sítě nabízet. „Nejtěžší je na tom šířit osvětu a vše vysvětlovat,“ popisuje Zdeněk Hornych. Socifi však mimo jiné argumentuje skutečně dobrým cílením reklamy (což se mu daří díky sbíraným datům) a její efektivitou. „U většiny zákazníků jsme dosáhli četnosti klepnutí na reklamu (CTR) nad 80 procent.“ Podrobné analytické výstupy navíc v budoucnu bude možné napojit do tradičních firemních informačních systémů.

Stejně tak není úplně lehké se dostat třeba do velkých světových hotelů, které by si ovšem lepší a hlavně mnohem levnější Wi-Fi služby zasloužily. „Problém je, že tyto hotely mají často podepsané smlouvy na dlouhou dobu,“ navazuje Hornych.

Velkých jmen se ale podnikatelé ze Socifi nebojí. Kromě jednání s operátory a spolupráce s Ciscem se chtějí dohodnout třeba s výrobcem letadel Boeing. S tím, jak v poslední době dochází k uvolňování pravidel pro používání elektroniky během letů, se nabízí nemalý prostor pro to zavést kvalitní Wi-Fi služby na palubách letadel.

I když už Socifi vydělává první peníze, jeho zakladatelé projekt stále dotují z provozu agentury PositiveZero. „Myslíme na velkou expanzi a to vyžaduje investice,“ vysvětlují. Spolu s tím počítají také s nárůstem zaměstnanců – na Socifi aktuálně pracuje 5 interních lidí a 5 dalších je sdílených s tradiční agenturou. Letošní číslo pracovníků by se odhadem mohlo zastavit na 20.