Chátrající nádraží nebo kasárna? Vyberte největší ostudu Budějovic

Opuštěné památky, výstaviště nebo spíše nedostatek záchodků? Co je podle vás největší ostuda? Sedmička přináší sedm tipů.

Na vlakovém nádraží sedí bezdomovci. Okupují všechny lavičky v hlavní hale. Když kolem procházejí cestující, přidají do kroku, aby co nejdříve začali dýchat čerstvý vzduch. To je obrázek z minulého týdne. Nijak výjimečný.
Máme se za co stydět. V krajském městě se nachází řada věcí, které by mohly vypadat nebo fungovat jinak. V centru města leží areál vyhořelé sodovkárny, chátrají Mariánská kasárna, řidičům rozbíjí auta děravá novohradská silnice. Ostudou je, že se zatím nepodařilo smysluplně využít plochu výstaviště, že lidé ve městě komplikovaně hledají veřejné WC, ale také malé zastoupení budějovických piv na místním trhu.
Co je podle vás největší chybou? Hlasujte na webu Sedmicka.cz.

1.
Malé zastoupení budějovických piv
Chcete-li v Budějovicích ochutnat pravé budějovické pivo, musíte někdy trochu hledat. Budvar nebo měšťanský pivovar, známý spíše jako Samson, rozhodně neovládají místní trh.
Například na náměstí redaktoři Sedmičky napočítali patnáct restaurací a kaváren a zjistili, že se v nich častěji točí Plzeňský Prazdroj než Budvar. Podobné je to i v jiných ulicích. V Panské jsou dnes čtyři podniky, červený emblém najdete jen na jednom z nich.
„Myslím si, že se z Budějovic trochu vytrácí patriotismus. To souvisí i se značkou piva, které tu lidé pijí,“ říká českobudějovický historik a ředitel Státního okresního archivu Daniel Kovář.

2. Vlakové nádraží Zná to snad každý člověk, který se čas od času vydá z Budějovic vlakem. Historická nádražní budova z roku 1908 už dlouho neslouží cestujícím tak, jak by mohla. Je tu hned několik nedostatků. Okolo hlavní budovy se stahují bezdomovci, někteří z nich pravidelně obsazují jediné lavičky v hale. Místa na sezení scházejí i na peronech. Objekt chátrá, padá tu omítka, pro mnohé je přitom vlakové nádraží vstupní branou do města.
Nabízí se jednoduché srovnání: zašlé vlakové nádraží v kontrastu Mercury Centra, kde parkují autobusy na střeše. Moderní objekt získal řadu cen, stal se například dopravní stavbou loňského roku.

3. Nevyužitá plocha budějovického výstaviště Málokteré město se může pochlubit tím, čím Budějovice: obřím areálem výstaviště v těsné blízkosti centra. Plocha však nemá trvalé využití a ve městě sílí hlasy pro to, že by podobně mohl fungovat areál na okraji města. „Výstavišti chybí městská funkce,“ říká místní architekt Filip Dubský.
Potvrzuje to i program. V únoru tu byly dva dny závody psů, v březnu jednodenní výstava, o měsíc později areál žil čtyři dny. Rozloha je přitom neuvěřitelných pětadvacet hektarů.
Řešením může být stěhování. Na periferii nebo třeba zcela za město. Současný prostor by mohl najít nové využití. Nebránila by se tomu ani ředitelka akciové společnosti Výstaviště České Budějovice Marcela Payerová. „Všechno je samozřejmě uskutečnitelné. Důležité je, aby se udržela tradice, aby dál lidé jezdili na Zemi živitelku. A není přitom podstatné, na kterém místě v Budějovicích se bude odehrávat,“ říká Payerová.

4. Děravá Novohradská silnice Díra. A další. Tak vypadá Novohradská silnice, výpadovka z Českých Budějovic směrem na Trhové Sviny a Nové Hrady. Vozovka je nekvalitní v obou směrech a pro řidiče bývá velice těžké vyhnout se výmolům.
Podobných úseků můžeme najít v Budějovicích více. Problematická je například silnice kolem Vltavy v úseku od Dlouhého mostu po křižovatku s ulicí U Trojice. Přestože po druhém břehu vede hlavní tah z centra na Písek, tady musí jezdit auta velice opatrně a  pozorně sledovat povrch.
Za ostudu můžeme považovat i průjezdnost města. Nejen v pátek odpoledne bývají Budějovice ucpané, kolony se pravidelně tvoří na Dlouhé louce nebo třeba kolem viaduktu na Rudolfovské. Složité je i parkování. V blízkosti centra krajského města dosud nestojí jediný parkovací dům, a řidiči tak často marně hledají místo například na Senovážném náměstí nebo v přilehlých ulicích.

5. Chybějící WC Alice Pines přijela 31. května z Karlových Varů do Budějovic. Dopoledne se pohybovala v centru, zdržela se v kostele a potřebovala na toaletu. Bohužel, byla neděle.
Vyzkoušela hotel Zvon, ale recepční ji upozornila, že WC smí využívat jen místní hosté. Utíkala na radnici, ale bylo zavřeno. „Díky jedné paní, která mě dovedla do hostince v postranní ulici, jsem se mohla vrátit nepočůraná zpět do kostela,“ popsala svůj zážitek Pines Sedmičce ve svém dopise.
Veřejné záchodky jsou v Budějovicích velký problém. Ty, které fungují při ústí Krajinské ulice do Sadů, se v šest hodin večer uzamykají. To platí i o WC v historické budově radnice na náměstí Přemysla Otakara II., kde je provozní doba stejná jako v místním turistickém informačním centru.
Lidé mohou navštívit ještě záchodky na Piaristickém náměstí, ovšem jen deset hodin denně, zavřeno tu je celou neděli. A turisté, kteří milují delší procházky s plným močovým měchýřem, mohou vyhledat WC na Jiráskově nábřeží nebo v některém z obchodních domů.
A tak se stává, že majitelé historických objektů přistihnou lidi, jak ve stínu podloubí močí na jejich fasádu, nebo strážníci odhánějí lidi z hustých křovin městských parků.

6. Mariánská kasárna a další památky Mariánská kasárna. Památka, která stojí na okraji historického jádra a Pražského předměstí, dlouhá desetiletí chátrá. Po armádě se dostala do majetku města, které je prodalo Českobudějovickým pozemním stavbám.
Existuje projekt na přestavbu. Z vojenského areálu měl vzniknout hotel, ve hře bylo také administrativně-obchodní centrum. Jenže CBPS - firma, která kasárna v současné době vlastní, nemůže disponovat svým majetkem. Osud objektu je tedy velice nejasný.
Jde přitom o kulturní památku. Dvoupatrová klasicistní budova z roku 1843 vznikla podle návrhu J. Sandnera, stavba vyšla na necelých čtyřiašedesát tisíc zlatých. Sloužil tu mimo jiné básník Fráňa Šrámek, spisovatel Jaroslav Hašek nebo bývalý prezident Václav Havel.

7. Sodovkárna Areál bývalé sodovkárny se podobně jako Mariánská kasárna už roky tiše rozpadá. I tady hledají přístřeší bezdomovci, na rozdíl od nádraží tu mohou přespávat. Okna jsou vytlučená, po zemi se tu válejí staré deky, boty nebo prázdné lahve.
Areál, který se nachází blízko Budvar Areny, by se však měl brzy proměnit. Firma Nova Projekt, která má zkušenosti například se stavbou administrativního a obchodního City Center, nedávno oznámila, že tu chce vybudovat komplex čtyř sedmipodlažních budov. Stavaři by se měli pustit do práce ještě v letošním roce.