Dědeček automobil si spokojeně přede

Hana Hejduková
Oslavy stého výročí Městského divadla Mladá Boleslav uzavřela premiéra nového muzikálu.

Vedení divadla pozvalo Radka Balaše, který se specializuje na inscenování muzikálů. Po režii Josefiny a Hello, Dolly! tentokrát pro boleslavskou scénu vytvořil původní hudební produkci. Napsal ji podle románu Adolfa Branalda, s texty pomohl Jiří Suchý a hudbu si půjčili od George Gershwina. Zrodil se nový muzikál Dědeček automobil.

Jak to tehdy bylo

Příběh je zarámován setkáním novináře se starým automechanikem Františkem Projsou v podání hostujícího Dalimila Klapky. Ten vzpomíná na začátky výroby dopravních prostředků v Boleslavi od jízdních kol po automobily, ale také na svou první lásku.

Poslední Rumlova role

Mladého Františka hraje Matouš Ruml. Dobře zpívá, tančí, navíc stíhá postavu zdobit detaily. Že se v Boleslavi rodí mimo jiné talentovaný komik typu Jiřího Hrzána bohužel nepřehlédli ani ve Švandově divadle v Praze, kam od nové sezony Ruml nastupuje. Ve své poslední boleslavské premiéře je nepřehlédnutelný nejen díky hlavní roli, ale i jejímu podání.
Daří se ale i dalším z více než dvacítky herců a tanečníků. Balaš se nebojí režírovat je do velkých muzikálových scén. Skvěle funguje například výstup před přestávkou. Vedle toho nabízí také ztišené zamilované i komické scény před oponou.
Režisér hýří invencí. Někdy by ale celku pomohlo některý z nápadů obětovat a soustředit se více na příběh, který je dostatečně nosný. Některé vtípky a obzvlášť dějové odbočky jej totiž retardují, třeba výstup s tetou Agátou, byť jím režisér vytváří příležitost pro svou „Dolly“ Evu Reiterovou.
Balaš často své inscenační nápady opakuje při režii téhož titulu i na jiných scénách. Tento ušil na tělo Mladé Boleslavi, která by si zasloužila, aby u toho zůstalo. Okamžiků, kdy si Dědeček automobil přede, je totiž ve více než tříhodinové inscenaci hned několik. A boleslavský divák se s ním rád sveze.