Dreamliner pod drobnohledem: americký úřad zahájí inspekci

Dreamliner se kvůli sérii poruch ocitá v nejistých vodách, vyšetřuje jej americký letecký úřad

Dreamliner se kvůli sérii poruch ocitá v nejistých vodách, vyšetřuje jej americký letecký úřad Zdroj: CC BY-SA 2.0: Kentaro Iemoto

Americký úřad pro letectví zahájí po řadě poruch Boeingu 787 Dreamliner důkladnou prověrku důležitých systémů a výrobních procesů letounu, který je označován za nejmodernější na světě. V Japonsko měl mezitím Dreamliner další potíže.

„Věříme, že letadlo je bezpečné. Musíme ale plně porozumět tomu, co se děje,“ řekl vyšetřovatel Federal Aviation Administration Michael P. Huerta. „Máme plnou důvěru ve spolehlivost a výkon 787,“ řekl dnes agentuře Bloomberg také mluvčí Boeingu Marc Birtel. Inspekce by mohla trvat několik týdnů nebo i měsíců.

Dreamliner měl v posledním týdnu třikrát potíže. V pondělí došlo na palubě letadla aerolinek Japan Airlines na letu z Tokia do Bostonu k požáru baterie, den poté musela stejná společnost zrušit odlet z Bostonu kvůli úniku paliva. Ve středu oznámily aerolinky All Nippon Airways (ANA), že kvůli potížím s brzdami musely zrušit let Dreamlineru z japonské prefektury Jamaguči do Tokia.

787 mnohem více než předchozí Boeingy spoléhá na ovládání letadla pomocí elektronických impulzů, je také prvním letadle amerického výrobce, které používá dobíjecí lithiové baterie. Také na tyto technologické novinky se FAA zřejmě zaměří.

Nový dálkový letoun, který svůj provoz zahájil teprve předloni u ANA, měl problémy už minulý rok. Některé převážně kompozitové Dreamlinery musely loni na opravu zádi svého trupu. Podle tvrzení deníku The Post and Courier Odpadly loni před startem z letiště v Jižní Karolíně z jednoho Dreamlineru části motorů, které zapálily trávu podél ranveje. V prosinci se muselo další letadlo kvůli potížím s elektronikou vrátit na letiště v Houstonu. Jeden z vývojových prototypů byl v roce 2010 nucen nouzově přistát kvůli požáru na palubě.

Protože Boeing přišel u Dreamlineru s řadou novátorských řešení, na která se nevztahovaly žádné dosavadní normy, certifikovala jej FAA s řadou zvláštních podmínek. Jednou z nich je to, že jakýkoli let Dreamlineru nesmí být vzdálen více než 180 minut od nejbližší přistávací plochy. Boeing usiluje o prodloužení této lhůty na 330 minut, což ovšem zvyšuje požadavky na spolehlivost.