Husova: vjezd povolen

Po čtrnácti měsících se na brněnskou dopravní tepnu vrací auta a tramvaje.

Příští zastávka: Náměstí Svobody. Takovou hlášku teď v brněnské tramvaji uslyší už jen třetina lidí z těch, kteří ji slýchávali v předchozích čtrnácti měsících. Největší výluka v Brně za posledních dvacet let je totiž u konce a nejen auta, ale i mnohé tramvaje začnou znovu jezdit Husovou a Pekařskou ulicí.

„První minutu po půlnoci v pátek 28. srpna mohou po Husově regulérně jezdit auta, v sobotu se k nim přidají tramvaje a autobusy,“ uvedl ředitel stavby Josef Diviš. Koleje přes náměstí Svobody bude dál využívat jen tramvaj číslo 4. Linky 12 a 13 pojedou z České ulice na nádraží přes Šilingrovo náměstí, odtud budou po Pekařské ulici opět jako dřív sjíždět tramvaje číslo 5, 6 a 7 na Mendlovo náměstí.

Brňany by teď mělo čekat komfortnější cestování a spokojení mají být i řidiči. „Na trase vznikly dva tramvajové ostrůvky, díky kterým mohou auta volně projíždět a nemusí čekat, než tramvaj odjede ze zastávky,“ řekl Jan Seitl z dopravního podniku.

Husovou ulicí teď opět projede denně asi osmnáct tisíc aut. „Objíždět půlku města byla otrava. Teď bude konečně přístup do města zase pohodlný,“ těší se řidička Markéta Pernicová.

„Opravili jsme silnici jako tři Eiffelovky“

Když dělníci uzavřeli zátarasy jindy frekventovanou Husovu ulici, lidé čekali, že začnou okamžitě kopat do země. Zdánlivě nic se však nedělo několik týdnů. „Začátky byly nejtěžší. Pak už to pro mě bylo docela zábavné, protože práce šla hladce,“ říká ředitel výstavby Josef Diviš.

První dny to vypadalo, že práce vázne a v Husově ulici se nic neděje. Bylo to tak?

Všichni Brňané si mysleli, že jakmile se Husova zavře, všechno rozkopeme a budeme ve dne v noci makat. Ono to ale nejde. První měsíc jsme jen projektovali a pracovali pod zemí, což za plného provozu nebylo možné. Lidé pak měli pocit, že nepracujeme, což se jim nelíbilo.

Proč trvala oprava Husovy a Pekařské dlouhých čtrnáct měsíců?

Mohu říct jen jediné: prostě proto. Ale vážně, všechno jde samozřejmě rychleji, ale za jiných podmínek. V historickém jádru města jsme nemohli jako na zelené louce všechno vybagrovat, opravit a zahrabat.

Dá se vypočítat, kolik materiálu se na stavbu spotřebovalo?

Přesné údaje nemáme. Víme ale, že opravená trasa je dlouhá jako tři Eiffelovky položené za sebou. Je tady kolem 780 metrů kolejí dvojkolejné tramvajové trati, dva a půl tisíce metrů chodníků a 1800 metrů obrubníků. Všechno to stálo bez daně 205 milionů korun.

Co přinese oprava Husovy a Pekařské řidičům a chodcům?

Zrekonstruované ulice přinesou zlepšení pro řidiče hlavně v tom, že tudy můžou znovu jezdit. Na chodce čekají opravené chodníky a dva nové nástupní ostrůvky, které zajistí jejich větší bezpečí.

Více čtetě v aktuálním čísle Sedmičky!