Jan Sedlák: Může být AVG dobrá koupě?

AVG Technologies, Brno

AVG Technologies, Brno

Deník The Wall Street Journal přišel před několika dny se zprávou, že kolem AVG Technologies krouží několik potenciálních kupců. Je to zpráva z rodiny mlhavých, jména prestižní americký deník nezmiňuje, údajně ale má jít o několik investičních fondů a „jednu technologickou firmu“. Prozatím to jsou nepodložené informace. Faktem ale je, že doba pro koupi prvního českého podniku na Wall Street nemusí být špatná.

Akcie AVG po zmiňované zprávě zamířily nahoru, což výrazně pomohlo jejich bilanci za poslední rok. Ještě před spekulacemi o možném prodeji byly cenné papíry společnosti o nějakých 30 procent níže než před rokem. Nedávno jsem vedl rozhovor s výkonným šéfem AVG Garym Kovacsem, který tvrdí, že AVG je nyní v určité fázi transformace. Může být, velkou otázkou každopádně zůstává, zda a jak AVG tuto transformaci zvládne.

Antivirovému podniku totiž v poslední době začala odumírat jedna z velmi důležitých částí dosavadního byznysu – takzvané toolbary. To jsou ty otravné „lišty“, které se instalují především do webových prohlížečů. Na provozování těchto toolbarů AVG uzavíralo partnerství s významnými i nejvýznamnějšími firmami jako Google, Yahoo, Seznam a dalšími.

Z těchto partnerství firmě plynuly velké peníze. Jenže doba se mění, uživatelé dnes toolbary berou jako obtěžující zlo. Navíc se velká část webového provozu přesouvá na mobilní zařízení.

Naděje? Operátoři

Právě na ně teď AVG míří svou pozornost. Musí se zbavit starého byznysu a přesunout se k novému. Jenže v novém terénu dříve osvědčené cesty úplně nefungují a tradiční antivirové aplikace, jaké každý zná z počítačů, už dnes nejsou tím správným formátem, na němž by bylo možné slušně vydělat.

AVG i další bezpečnostní firmy nyní loví mobilní uživatele na aplikace dostupné zdarma (AVG jich má přes 85 milionů) a za běhu se snaží vymyslet, co s nimi. Konverze na platící zákazníky není oblíbená. Takže pro peníze se opět musí za partnery.
V novém mobilním světě budou partnerem AVG hlavně operátoři. Ti hledají nové obchodní modely, které by dorovnaly výpadky příjmů z volání a SMS. A důraz na mobilní bezpečnost může být jednou z cest.

Rýsují se tedy scénáře, že pokud si u operátora koupíte nový chytrý telefon nebo tablet, nabídne vám za pravidelný poplatek jeho zabezpečení, zálohu dat, sledování lokality (třeba kvůli dětem) a tak dále. Technologii na pozadí pak zajistí třeba právě AVG a o tržby se oba partneři podělí.

Prakticky všechny antivirové firmy nyní vedou s operátory jednání. Operátorů je na světě poměrně hodně, takže by se mohlo dostat na každého. Konkrétně AVG v popisovaném modelu vidí velkou příležitost – za 220 milionů dolarů už koupilo firmu Location Labs, která dokáže vydělávat peníze a mezi jejími zákazníky jsou třeba AT&T a Verizon.

Jako start-up

Gary Kovacs by mohl být mužem na svém místě, který nové obchody může dojednat. Dříve šéfoval Mozille stojící například za webovým prohlížečem Firefox. Mozilla žije téměř výhradně z peněz plynoucích z různých partnerství. Kovacs
má navíc dobré kontakty na operátory, v Mozille totiž stál za zrodem mobilního operačního systému Firefox OS, o nějž operátoři projevili zájem.

Na druhé straně ale Mozilla nástup chytrých mobilních strojů totálně zaspala.
AVG se každopádně bude muset proměnit zevnitř. Hodně zaměstnanců si stěžuje na korporátní byrokracii. Kovacs už slibuje změny s tím, že chce vytvořit více „startupovou“ atmosféru. To je v době změn rozhodně třeba. Proměna ale nesmí trvat dlouho, to se v technologiích neodpouští.