Jan Vančura: Povědomí o tom, co je opravdu kvalitní oblek a jak by měl vypadat, se rozšiřuje

Oblek za cenu auta. Na konci loňského roku se krejčovství Delor podařilo prodat nejdražší oblek v ČR za 300 tisíc korun. Je vyroben z unikátní látky Vanquish II a protkáván zlatou nití

Oblek za cenu auta. Na konci loňského roku se krejčovství Delor podařilo prodat nejdražší oblek v ČR za 300 tisíc korun. Je vyroben z unikátní látky Vanquish II a protkáván zlatou nití Zdroj: E15 Robert Zlatohlavek

Nápad založit vlastní krejčovství se zrodil v roce 2002 v hlavě Tomáše Šimčíka a Jaroslava Kašického, kteří se roky pohybovali v zakázkovém obchodě, ať už na pozici manažera módního butiku nebo jako nároční zákazníci. Kašický však nebyl spokojen se směřováním společnosti, v níž pracoval, Šimčík zase nenašel firmu, která by mu dokázala nabídnout privátní přístup a stoprocentně kvalitní produkt.

Jan Vančura se přidal už v prvním roce a po třech letech spolupráce se stal spolumajitelem krejčovství Delor. Firmu společně odstartovali košilemi na míru. Nejprve jejich zprostředkovaným šitím pro zákazníky velkoobchodních partnerů a později čím dál častěji pro klienty svého krejčovství. „Dnes Delor nabízí komplexní řešení od košile a obleků, přes kabáty a sportovní saka až po boty a doplňky na zakázku a na míru,“ říká Vančura.

*E15: V začátcích vašeho podnikání jste měli problémy s personálním obsazením výroby. Jak to vypadá dnes? Je těžké sehnat šikovné lidi do krejčovské dílny?

Velmi. Největší potíž ale vidím do budoucna. Ruší se učební obory. Nesmyslně jsou nastaveny také osnovy na učilištích – týden chodíte do práce a týden do školy. Jenže když to funguje takto, tak nemáte ani koncepčně možnost zůstat u jednoho obleku a celý jej dát dohromady. Nehledě na to, že je to velká dřina. Třeba obšíváte celý týden knoflíkové dírky u saka. Momentálně zaměstnance motivujeme, jak se dá. Samozřejmě v rámci možností, které máme. Pro představu: oblek má v sobě zhruba tři tisíce ručních stehů a dělá se minimálně 30 až 40 hodin. Ta práce se nedá ošidit. Hledáme proto lidi, kteří mají k oboru vztah.

*E15: Lépe se podle vás shánějí módní konzultanti, jejichž služby nabízíte. Ty je ale často třeba doškolit v obchodních dovednostech či po oborové stránce. Jak dlouho trvá jejich zaškolení?

Aby se člověk stal dobrým konzultantem a měl opravdu nějaké zkušenosti, tak je to běh minimálně na jeden rok.

*E15: Změnil se podle vás za posledních deset let přístup manažerů, byznysmenů a politiků k jejich šatníkům? Osobně si myslím, že má řada z nich stále co dohánět.

Je tu jedna separátní skupina, která je hodně vidět a vytváří dojem o tom, že je to pořád hodně špatné. Ale pak jsou tu klasičtí ředitelé, majitelé firem a komerční sféra, kde bych řekl, že posun je výrazný. Už vědí, co se k čemu hodí. Více se o módu zajímají. Další věc, proč se to zlepšilo je, že za deset let skupina našich zákazníků výrazně zbohatla. A právě oni na sebe nabalují další – vyžadují kvalitní oděv i po svých podřízených a lidech, již se s nimi chtějí stýkat. Postupně se tak povědomí o tom, co je kvalitní oblek a jak by měl vypadat, rozšiřuje. Myslím, že pokrok je značný. Samozřejmě mohl by být větší. Ale jsem v tomto směru optimista.

*E15: Prezentujete vaše obleky jako investici. To se mi zdá poněkud nadsazené. Přece jen mají určitou životnost. Navíc se mění střihy a trendy ve vzorech. Jak dlouho mi tato „investice“ vydrží?

Jsou samozřejmě trendy obleky na jednu sezonu, u kterých zákazníka upozorňujeme, že je to hodně výrazný model a za rok už asi nebude nejvhodnější. V tomto okamžiku to investice není. Pokud se ale budeme bavit o klasickém konzervativním obleku anglického střihu, tak jej můžete mít pět let a pořád bude perfektní a bude dobře vypadat. Navíc dobře zpracovaný ručně šitý oblek vám zpravidla vydrží déle než normální. Nezanedbatelnou roli hraje také použitý materiál. My používáme výhradně látky značky Dormeuil, což je francouzská rodinná firma, která letos slaví 170 let od svého založení. Vyrábí nejkvalitnější látky, které dodává firmám typu Dior, Prada, Yves Saint Lauren či Brioni, což je nejdražší značka obleků v rámci Evropy.

Jan VančuraJan Vančura | E15 Robert Zlatohlavek

*E15: Jaké barvy vaši zákazníci preferují?

Vzhledem k tomu, že naši cílovou skupinu zákazníků tvoří manažeři, advokáti, daňoví poradci, majitelé firem i vlivní veřejní činitelé, tak do jejich byznys světa nejčastěji patří tmavé obleky. Tmavě modrá, to je prostě absolutní klasika, která nepodléhá módě, a samozřejmě černá a šedá.

*E15: Víte, co bude „frčet“ tento rok?

Délka saka a klopa jsou první věci, které se u obleku vždy mění. Teď jsme měli dobu, kdy byly módní úzké klopy a tento rok se dostáváme do fáze, kdy se začínají rozšiřovat.

*E15: Ve vašem salonu si mohou zákazníci nově nechat oblek ve spolupráci s Axa Assistance pojistit. Co vás vedlo ke zřízení této služby?

Za devět let, co fungujeme, jsem zažil spoustu případů, kdy si lidé oblek zničili nebo o něj přišli – při vykradení domu, při požáru, při pádu na kluzkém chodníku a podobně. S nápadem jsme přišli už před třemi lety, ale hledání partnera, se kterým bychom se do tohoto projektu pustili a skutečně ho nadchli, nebylo jednoduché.

*E15: Jak pojištění funguje a co zahrnuje?

Zákazník si může k obleku za čtyři procenta jeho ceny pořídit pojistku, která mu zabezpečí neočekávané poškození obleku, respektive plnění stoprocentního krytí v prvním roce. Příklad: půjdu, zatrhnu si o kliku rukáv a roztrhnu si ho mimo šev. V případě, že je oblek pojištěn, klientovi rukáv vyměníme, nebo mu ušijeme nové sako. Stejně tak, když mu oblek někdo odcizí nebo si ho propálí nebo polije něčím, co se nedá odstranit. V prvním roce má zákazník nulovou spoluúčast. Ve druhém roce je spoluúčast 50procentní.

*E15: Se společností Axa nabízíte ještě jednu zajímavou službu. A sice koncierge, který pro zákazníky zařídí téměř vše, na co si vzpomenou. Pro koho je určena?

Pro vybranou skupinu zhruba 200 VIP klientů, jako odměna za jejich loajalitu. Samozřejmě pro každého zákazníka, který si u nás nechá cokoliv ušít, máme nastavený vysoký standard, ale nelze nezohlednit klienty, kteří si pořizují oblek za 80 tisíc korun.

*E15: Náklady na doprovodné služby, které jsou většinou bezplatné, určitě musíte zahrnout do ceny obleků. Na kolik tak vyjde šití u Deloru?

Oblek na míru vyráběný strojovým šitím začíná na 19 tisících korunách. Hrubý průměr zakázek činí 22 až 35 tisíc korun. Asi deset procent obleků v hodnotě 60 až 80 tisíc korun šijeme pro skupinu lidí, která si ráda pořizuje nadstandard. Košile u nás stojí od 2050 po standardně čtyři tisíce korun. U velice luxusních látek se cena může pohybovat až do osmi tisíc korun.

*E15: Za jak dlouho si u vás mohu od prvního naměření obléknout hotový oblek?

Průměrná doba dodání ručně šitého obleku v Anglii a Francii je 2,5 měsíce. U nás je to podobné, spíše kratší. Ručně šitý oblek trvá ušít zhruba do dvou měsíců i s rezervou. U obleku strojně šitého je dodání rychlejší – momentálně v průměru kolem čtyř týdnů. Náš dlouhodobý cíl je, aby zákazník dostal oblek do tří týdnů. Za stejnou dobu u nás dostane také obuv na míru. A za tři až čtyři týdny, kdy cíl jsou tři, obdrží košili.

*E15: Kolik si vaši zákazníci v průměru pořídí obleků a košil za rok?

Co se týká košil, je to kolem sedmi kusů. Pokud se budeme bavit o oblecích, tak jde o dva až tři ročně.

Delor

Luxusní krejčovství letos oslaví desáté výročí od svého založení. Vyrábí ručně a strojně šité obleky a košile na míru. V jeho dílně vzniká měsíčně 130 obleků na míru, z čehož je 40 ručně šitých. Ve dvou pražských a třech mimopražských salonech poskytuje služby módních konzultantů. Jako první v ČR přišlo se službou pojištění obleků. Klientům nově nabízí také komplexní péči o košile.