Jana Hradecká: Opravdovost a vtip

Tak dlouho Jana hledala kurzy interiérového designu, až je začala vést sama.

Tak dlouho Jana hledala kurzy interiérového designu, až je začala vést sama. Zdroj: Petr Hricko

Co takhle zaplatit své milé k Vánocům studium na škole interiérového designu? Ředitelka Intermezza Jana Hradecká tuto pozoruhodnou instituci založila, protože ví, že člověk by neměl být „špekulant“.

V roce 2008 jste založila studio a školu interiérového designu Intermezzo. Jak jste se k tomu nápadu vlastně dostala?

Po návratu ze zahraničí jsem se pídila po nějakých kurzech podobných těm, které se běžně nabízejí v cizině. Nic takového jsem u nás v roce 1993 nenašla. Mezitím jsme ale s manželem začali stavět nový dům a narodily se nám tři dcery. Trávila jsem i s dětmi čas na stavbě, pátrala po informacích ve specializovaných prodejnách, po večerech a nocích jsem ležela v odborných knihách a časopisech. V té době dozrálo mé přesvědčení o tom, že tolik času, kolik jsem já věnovala vlastnímu vzdělání a průzkumu trhu, většina lidí, zařizujících si bydlení, věnovat nemůže, a tak jsem své zkušenosti chtěla předat dál. Začala jsem pomáhat se zařizováním bydlení svým kamarádům a rodině. Složila jsem rovněž talentové zkoušky na uměleckou školu designu a začala tam studovat. Postupně jsem dala dohromady tým nejlepších odborníků, se kterými jsem se během své praxe seznámila, a otevřela první kurzy, jež měly obrovský úspěch. Po nějaké době jsme zažádali o akreditaci ministerstva školství a jako první škola v ČR specializovaná na interiérový design jsme ji také získali.

V jednom rozhovoru jste řekla, že každý interiér by měl mít svůj příběh. Jak moc dbáte při redesignu na původní podobu interiéru?

Většina interiérů, které se nám dostanou do rukou, s sebou právě bohužel žádný příběh nenese, nebo na první pohled není patrný či je nešikovně potlačen. Naším úkolem je pak příběh objevit. V prvé řadě je to příběh objektu jako takového, jeho historie, okolí, celkového pojetí stavby, urbanistického začlenění, hledání genia loci. Další velkou inspirací jsou životní příběhy, záliby a touhy obyvatel nově navrhovaného či redesignovaného prostoru.

Při navrhování interiérů pro klienty pracujete i s jejich nápady a emocemi. Nechávají vám volnou ruku?

Co musí splňovat uchazeč o dlouhodobé studium? Prokazuje se nějakým testem?

Naše interiér design škola Intermezzo poskytuje vzdělání komukoliv, kdo dosáhl 18 let věku, má dokončené středoškolské vzdělání a je schopen zaplatit školné nebo mu jej uhradí úřad práce. To jsou naše jediné požadavky. Kdo má o vzdělání zájem, má možnost studovat. Neznamená to ale, že každý, kdo studium absolvuje, automaticky získá diplom a osvědčení o rekvalifikaci. Při závěrečných zkouškách, které se skládají z teoretické jednodenní části a celodenních prezentací finálního projektu pro reálného klienta, se právě rozhoduje, kdo schopnosti a talent má a dokáže použít vše, co se u nás naučil. Klienty zajišťujeme my a jsou to opravdoví zájemci o návrh interiéru. Klient má možnost si vybrat nejlepšího absolventa, jehož návrh se mu líbí, a s ním projekt realizovat.

„Každý interiér by měl mít svůj příběh. A pokud ho nemá, naším úkolem je ho objevit.“„Každý interiér by měl mít svůj příběh. A pokud ho nemá, naším úkolem je ho objevit.“ | Petr Hricko

Nově jste otevřeli studium i v angličtině. Mají o ně zahraniční klienti zájem?

Popravdě jsme očekávali větší zájem - vsázeli jsme na partnery zahraničních odborníků, sportovců atd., kteří se vždy po několika letech stěhují do jiné země, a musejí tak pokaždé znovu zařizovat své bydlení. Nebo nově se přistěhovavší, kteří ještě moc česky neumí, mají dostatek volného času, baví je interiérový design a zároveň chtějí rychleji vyhledat přátele se stejným zájmem. Nehledě na to, že naše kurzy jsou mnohem levnější než zahraniční a dle mé zkušenosti mají vyšší odbornou úroveň. V první otevřené skupině jsme měli studenty z Koreje a z Indonésie, kteří do ČR přicestovali opravdu pouze kvůli studiu na naší škole. Pronajali si v Praze byt, získali studentská víza a studiu se věnovali velmi poctivě. Je pravda, že některé své pracovní závazky mohli řešit elektronickou cestou. Další studentka se k nám nyní přihlásila ještě na nástavbové studium, které už zvládá v českém jazyce!

Chystáte se na veletrh Maison & Objet v Paříži?

Naše škola se vydává každý rok objevovat novinky jak na Maison & Objet, tak i na iSaloni v Miláně. Mimochodem i na večírcích, v klubech a restauracích potkáte zajímavé osobnosti v ještě zajímavějším interiéru. A návštěva nejslavnějšího blešího trhu le Marché aux Puces v Paříži, večerní atmosféra na Zoně Tortoně v Miláně nebo sklenka vína či dobrá káva s výhledem na město - takové zážitky nikdy neomrzí. Celkově je cestování pro designéra zcela zásadní. A jsme opět u potřeby nového úhlu pohledu, nových zkušeností, informací, vjemů…

Jaké jsou aktuální trendy v interiérovém designu?

Opravdovost. Krása materiálu a řemeslné práce, vtip, myšlenka, logika, funkčnost. Jednotlivé prvky spolu musí komunikovat a i při své rozdílnosti vytvářet jednotu.

Co vás v poslední době na poli designu ohromilo?

Nejčerstvější zážitek? Ohromilo mne, jak složité je vlastnoručně vytvořit ombré výmalbu na vysokém, komplikovaném stropě koupelny, a jak moc bolí, když při tom pokusu spadnete ze třímetrových štaflí na okraj vany. A mé o©hromení zatím stále trvá.