Kafemlejnek se vrátí na koleje

Stála dlouhá léta před nádražím. Teď je v Lužné u Rakovníka. Plány se však změnily: z parní lokomotivy nebude muzejní exponát, ale vrátí se na koleje, bude vozit lidi.

Kafemlejnek, Nazdárek, Matylda. Tak lidé přezdívají lokomotivě, která stávala u českobudějovického vlakového nádraží. V červenci ji železničáři odvezli do Lužné u Rakovníka. Sedmička zjišťovala, jaký je osud stroje, který tvořil jednu z dominant Vídeňského předměstí.
V Lužné u Rakovníka funguje nejen železniční muzeum Českých drah, ale i opravna historických kolejových vozidel. Jihočeská Matylda se nachází pod střechou, která ji má chránit před nepříznivými vlivy počasí a vandaly.
„Lokomotivu prohlédl kotelní komisař. Po předběžné technické prohlídce zjistil, že její kotel je ve vyhovujícím stavu. A tak ji opravíme. Kdyby kontrolou neprošla, zůstala by stát jako exponát,“ přiblížil Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení Českých drah.
Stroj se tak v budoucnu vrátí na koleje. Kdy a kde, však nedokáže nikdo říci. I termín opravy je zatím v nedohlednu. Přednost totiž dostala lokomotiva z Plzně, kterou čeká velká renovace. Zásah spěchá, protože mašinka má být už příští rok v provozu pro historické jízdy.
Opravy jdou pomalu hlavně proto, že rekonstrukce starých lokomotiv jsou dost nákladné. „Vozidel je hodně. I když České dráhy věnují na údržbu historických vozidel nemalé prostředky, stále to nestačí,“ říká Petr Šťáhlavský.
Dráhy proto shánějí peníze od různých sponzorů, čerpají i peníze z Evropské unie.
Podle Vratislava Klaboucha z Budějovic, který sám jezdíval s parními lokomotivami, není plánované zprovoznění špatná zpráva. „Pokud se to podaří, nic bych proti tomu neměl. Určitě je to lepší, než aby stroj dál chátral u nádraží,“ řekl Vratislav Klabouch.
Parní lokomotiva stála v Budějovicích na pomníku od roku 1975. Pochází z řady 310.0 a u rakouských státních drah měla označení 97. Stroje mají konstrukční rychlost čtyřicet kilometrů v hodině. Od ostatních se odlišují především svým baňatým komínem. Lokomotivy 310.0 vznikaly v letech 1878 až 1913.