Karlovy Vary přivítaly hvězdu festivalu Mela Gibsona

Mel Gibson

Mel Gibson Zdroj: kviff.com

V pátek odstartoval 49. ročník karlovarského festivalu ve velkém stylu. Slavnostnímu zahájení i prvnímu festivalovému dnu kraloval jediný muž – Mel Gibson.

Dvuoscarový herec, režisér a producent se na MFF Karlovy Vary představil jako dokonalý profesionál. Podobně jako loni jeho kolega John Travolta navázal kontakt s publikem, ochotně se podepisoval a pochvaloval si atmosféru na karlovarském festivalu, kterou označil za uvolněnou a přátelskou.

Modrooký švihák převzal Křišťálový glóbus za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii. Svůj hvězdný kredit obhájil v pátek před fanoušky v Letním kině i v sobotu večer, během historicky prvního natáčení pořadu Na plovárně s živým publikem.

Gibson do Karlových Varů přicestoval z Nového Mexika, kde od května natáčí akční thriller Blood Father. Ve filmu, který bude mít v kinech premiéru příští rok, ztělesní otce, který zachraňuje svou sedmnáctiletou dceru ze spárů drogových dealerů. Sám hrdina má přitom za sebou temnou minulost. Díky akčním dramatům Výkupné (1996) nebo Na hraně temnoty (2010) není těžké si Gibsona v takové roli představit.

Divákům MFF Karlovy Vary se ovšem Mel Gibson připomněl jinými dvěma snímky, ohraničujícími jeho hvězdnou kariéru: postapokalyptickou australskou sci-fiŠílený Max, která v roce 1979 neznámého třiadvacetiletého Američana proměnila v hereckou hvězdu, a dobrodružným dramatem Apokalypto, které se před osmi lety stalo jeho zatím posledním režisérským počinem. Zatímco Šílený Max je dnes v rámci žánru kultovním dílem, Apokalypto je podobně ambiciózním projektem jako kontroverzní Umučení Krista.

V rozhovoru s Markem Ebenem pro jeho pořad Na plovárně Mel Gibson připomněl, jak nezvykle oba filmy pracují s jazykem. Hrdiny Apokalypta jsou totiž indiáni z předkolumbovské Ameriky dorozumívající se smyšleným mayským nářečím, zatímco dramatické líčení Ježíšova utrpení pracuje s aramejštinou a latinou.

Podobně jako řada jiných hollywoodských hereckých hvězd také Mel Gibson se vydal na režisérskou dráhu s ambicí divákům něco sdělit sám za sebe. I na svém hereckém kontě má řadu rolí v umělecky náročnějších dílech. V Austrálii, kde začal svou kariéru, spolupracoval v osmdesátých letech s ceněným režisérem Peterm Weirem na filmech Gallipoli a Rok nebezpečného života. A pod režijním vedením Franca Zeffirelliho dokonce ztvárnil Hamleta.

S tím, jak se chovat na druhé straně kamery, si Gibson jakožto novopečený režisér musel poradit sám. Kolega Clint Eastwood mu totiž dokázal poradit jen tolik, aby se nebál. Sama sebe multitalentovaná hvězda režírovala ve svém debutu, dramatu Muž bez tváře (1993), a v kostýmním akčním snímku Statečné srdce. Právě příběh o boji středověkých Skotů za nezávislost Gibsonovi v roce 1996 vynesl zatím největší ocenění v jeho profesionální kariéře: Oscary za režii a produkci.

Ve svých osmapadesáti letech působí Mel Gibson velmi energicky, mezi náročnými režijními projekty si ovšem dává pauzy. Ta nejdelší trvala osm let. Jako s hercem se s ním však české publikum setká už brzy. V polovině srpna totiž do kin přichází komedie Postradatelní 3. Gibson se v ní objeví po boku hereckých kolegů, kteří stejně jako on v osmdesátých a devadesýtých letech formovali podobu akčního žánru.

ONLINE Vary jdou do varu! Udivený Hanzlík, divoký Dejdar a krásná Plodková mezi fanoušky. Více zde >>>