Kentico: Dobrý nápad stále otevírá cestu mezi světové hráče v IT

Podle majitele softwarové firmy Kentico Petra Palase jsou anglicky mluvící země zpravidla ve využívání nových technologií napřed.

Podle majitele softwarové firmy Kentico Petra Palase jsou anglicky mluvící země zpravidla ve využívání nových technologií napřed. Zdroj: Vlastimil Poliacik, E15

Byznys s informačními technologiemi je poměrně nový a dynamicky se rozvíjí. Snad právě proto jsou zde úspěšní především mladí lidé. Příběhy počátků Billa Gatese či Steva Jobse stále uchvacují. Pionýrské doby jsou už ale dávno pryč a konkurence nadaných IT odborníků a firem je obrovská. Založit si softwarovou firmu chce kuráž a nápad.

A to před deseti lety podnikatel Petr Palas měl. Uvědomil si, že pro webové agentury není výhodné, aby si vytvářely vlastní publikační systémy. Založil firmu Kentico a poslal na trh ucelené softwarové řešení pro tvorbu webových stránek.

První praktické zkušenosti Petr Palas sbíral už za studia na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity. Souběžně se studiem totiž pracoval v brněnské firmě Moravia IT, kde to dotáhl až na pozici manažera pro produkty určené vývojářům webových aplikací. „Tehdy jsem komunikoval se zákazníky ze zahraničí a všiml jsem si, že na trhu nebyl žádný cenově dostupný webový publikační systém na bázi Microsoft NET. Navrhl jsem nadřízeným, abychom tuto díru na trhu zaplnili.

Neměli však zájem, protože se domnívali, že konkurence je příliš velká. V tu dobu totiž už bylo na trhu několik hráčů včetně Microsoftu, ale především si tehdy většina webových agentur publikační systémy vyvíjela sama, takže co agentura to jiný software. Celkově se dalo říct, že na trhu byly podobné produkty, ale buď jednoduché a nedostatečné, nebo příliš drahé a na jiných platformách. „Tušil jsem, že je situace neudržitelná. Věděl jsem, že pro agentury není výhodné, aby vyvíjely vlastní systémy, protože nemají zdroje ani zkušenosti. Naopak mohou profitovat na tom, že bude k dispozici jeden systém,“ vzpomíná Petr Palas. V takových případech nezbývá než na nápad buď zapomenout, anebo se osamostatnit. A tak se zrodila firma Kentico.

Vše v jedné osobě

Napřed byl pouze vývojářem. Po třech měsících mohl již nabídnout první verzi publikačního softwaru a tak se stal produktovým, obchodním i marketingovým manažerem a získal potřebnou zpětnou vazbu. „Měl jsem nějaké zkušenosti ze zaměstnání a ostatní znalosti, jako třeba o marketingu, jsem se učil z odborné literatury. Nechtěl jsem nic zanedbat. Ostatně to dělám doposud,“ říká podnikatel.

Významný světový výrobce hudebních nástrojů Gibson Musical Instruments byl vůbec prvním
zákazníkem firmy Kentico.Významný světový výrobce hudebních nástrojů Gibson Musical Instruments byl vůbec prvním zákazníkem firmy Kentico. | GibsonVýznamný světový výrobce hudebních nástrojů Gibson Musical Instruments byl vůbec prvním zákazníkem firmy Kentico

Po půl roce byla na světě třetí verze softwaru a první zákazník. „Shodou okolností to byla významná firma Gibson Musical Instruments a na mém systému postavila svůj hlavní web gibson. com. Je naším zákazníkem až do dneška,“ popisuje Palas první zlom v existenci společnosti Kentico. To, že si tak známá firma vybrala na internetu právě tento produkt, nebyla náhoda. „Prostě jim vyhovoval nejlépe. Bylo to CM řešení, bylo to postavené na Microsoft NET, bylo to dostupné a za přijatelný peníz,“ doplňuje. A jelikož Gibson byl spokojen, neb mimo jiné se mu dostalo i obětavé technické podpory, stal se i velmi důležitým marketingovým nástrojem – referencí. A tak se začali objevovat další zákazníci.

Růst a růst

Přestože s Gibsonem to byl úspěch, financí na větší investice či na najmutí zaměstnanců bylo stále málo. Další zlom přišel po roce s německou firmou T-Systems. „Oslovili mne, že by chtěli použít můj systém k jejich specifickému řešení, a zda bych jim to i nenaimplementoval. Moc se mi do toho nechtělo. Věděl jsem, že mne to odvede od vývoje hlavního produktu. Tak jsem jim nasadil cenu, o které jsem byl přesvědčen, že ji v žádném případě nedají. Dali, protože na tom půl roku bez výsledku pracovali sami, a můj systém to mohl vyřešit. Vyřešil jsem to během pár dní,“ říká majitel firmy. Nečekaná finanční injekce tak umožnila najmout první zaměstnance. Zatím však jen tři studenty Vysokého učení technického. „Z jednoho je dnes náš technický ředitel,“ dodává.

Zákazníky české firmy jsou i světoví giganti jako například Sony, Mazda, Vodafone a ChiquitaZákazníky české firmy jsou i světoví giganti jako například Sony, Mazda, Vodafone a Chiquita | SonyZákazníky české firmy jsou i světoví giganti jako například Sony, Mazda, Vodafone a Chiquita

Konkurence na trhu byla stále nevýrazná a s týmem, i když zatím malým, bylo možné velmi rychle reagovat na podněty zákazníků, takže klientů stále přibývalo a příjem byl již nejen stabilní, ale stále rostoucí. „V této době se projevil velký hlad právě webových agentur, které pochopily, že vývoj samostatného systému není efektivní, a chtěly jej nahradit standardním produktem, na kterém by bez problému a flexibilně mohly stavět weby pro své zákazníky,“ vzpomíná. Kentico se postupně stala vyhledávanou firmou a rozrůstá se.

Další krok pobočky

Další významný zlom nastal v roce 2008, kdy Kentico zakládá první pobočku v USA. „Spojené státy byl logický výběr, protože jsme tam měli nejvíc zákazníků. Hlavním důvodem bylo zvýšit důvěryhodnost v očích tamních klientů, aby viděli, že tam máme lokální zastoupení, že existuje představitel firmy, se kterým mohou mluvit či přímo se setkat. U mnohých firem nám to výrazně pomohlo,“ říká. Později Kentico v USA rozšířilo pobočku o support centrum, kde technici časově doplňují inženýry v Brně, takže je servis zajištěn na 24 hodin. Postupně také vznikly pobočky ve Velké Británii a Austrálii a do budoucna se chystá pobočka v Nizozemsku. „Anglicky mluvící země jsou zpravidla ve využívání nových technologií o něco napřed,“ upozorňuje Palas.

Mladý marketing

Pro firmu Kentico pracují převážně mladí lidé, průměrný věk je 27 let. A tak i z hlediska společenské odpovědnosti mají nezvyklý přístup. Když zákazník objeví v softwaru chybu, tak mimo to, že je co nejdříve opravena, dostane se jméno oznamovatele na seznam nových stromů. Podle něho pak na jaře a na podzim zaměstnanci firmy vysazují nové stromy, které symbolicky pojmenovávají jmény oněch zákazníků.

„Jelikož se stále rozvíjíme a vyvíjíme nové produkty a jsme lidé, tak nemám strach, že bychom přestali sázet. Děláme to již několik let a odezvy zákazníků jsou velmi příznivé, dokonce jsme zjistili, že některé firmy to začaly dělat také,“ říká.

Výzvy jsou tu stále

První léta Petr Palas pracoval pro svou firmu šestnáct hodin denně. Dnes již má standardní pracovní dobu, ale svého úspěchu k „užívání si“ života nevyužívá. „Stále jsou tu nové výzvy a nové možnosti. Společnost Kentico se rozrůstá a je třeba sledovat trendy nejen v našem oboru, ale i v marketingu a podobně. I když mám vedoucí oddělení, je třeba, abych i já měl přehled. Například když jsme zakládali oddělení product managementu, tak jsem odjel do Spojených států na školení, jak to udělat. Pak jsem přijal zkušeného manažera, který tam jel také, a pak jsme znalosti implementovali ve firmě,“ uzavírá Palas.

Kentico
Podnikatel Petr Palas založil společnost Kentico v roce 2004, po roce zaměstnal tři studenty. Dnes má firma se sídlem v Brně 146 zaměstnanců a tři pobočky ve světě. Podle žebříčku Deloitte FAST 50 bylo Kentico v letech 2008 a 2010 nejrychleji rostoucí technologickou společností v České republice. Firma dodává na trh ucelené softwarové řešení pro tvorbu webových stránek, e-shopů a pro marketing na internetu. Zákazníky jsou především střední a velké firmy jako například Gibson, Sony, Mazda, Vodafone či různé webové nebo marketingové agentury. Nejvíce zákazníků má Kentico ve Spojených státech (60 procent), Velké Británii a Austrálii (po 15 procentech), zbytek připadá na Evropskou unii a ostatní svět.