Kluzáky hledaly nejlepší vítr

Na závody Grand Prix se do Mladé Boleslavi sjeli piloti z celé republiky.

Letiště tamního aeroklubu hostilo několik dnů čtyřiatřicet letadel a stejný počet pilotů. Závody se konaly celý týden až do soboty 28. srpna. Letci ale nemohli plachtit takovým způsobem, jak by si přáli. Proti jejich vášni se postavilo zejména počasí.

Soupeřili s mraky

„Improvizujeme podle počasí,“ řekl ředitel soutěže Jiří Mlejnek.
Podmínky nebyly ideální. Aby se mohlo létat bez motorů, musí slunce ohřívat zem. Právě stoupavých proudů, které vznikají, kluzáky využívají. „Stoupáky jsou slabší než obvykle. Počasí nám přeje jen částečně, podmínky jsou komplikované,“ komentoval situaci nad letištěm Mlejnek. Tratě se povětrnostním podmínkám musejí přizpůsobit. „Ráno se schází organizační štáb. Ve spolupráci s meteorologem vyhodnocujeme aktuální a výhledové počasí. Na základě toho se rozhodujeme, jakou trať postavíme,“ vysvětloval Mlejnek.
Ve čtvrtek 26. srpna byla nad městem automobilů zatažená obloha. Pořadatelé čekali na trhání oblačnosti od západu. Stejným směrem proto naplánovali další trasu. Piloti se o situaci dozvěděli na pravidelné ranní předletové přípravě, kterou vedla hlavní rozhodčí Dana Nováková. „V žádném případě nesmíme narušit Prahu,“ udávala pokyny ke vzdušným prostorům vicemistryně světa v plachtění Nováková. Mraky se nakonec odpoledne rozpustily.
„Všechna letadla startují společně. Proto je jednoduché rozhodnout o pořadí,“ pochvaloval si Jiří Mlejnek s tím, že takový způsob zahájení závodu je pro boleslavské klání specifický.

Přistání v terénu

Úspěšnost pilotů se vyhodnocuje pomocí GPS navigací, které má ve svém kokpitu zabudovaný každý soutěžní kluzák.
Ne vždy počasí dovolí všem zúčastněným bezproblémový návrat na letiště.

Škody hradí pojišťovna

„Trať plánujeme tak, aby se všichni mohli na závěr soupeření vrátit do Mladé Boleslavi. Ovšem když jsou podmínky složité, najdou se závodníci, kteří přistávají na pole,“ podotkl Mlejnek. Proti případné škodě, kterou může kluzák přistávající v nízkých porostech způsobit, jsou všechny bezmotorové stroje pojištěny.
„Několikrát se stalo, že nás zemědělci nechtěli z poničeného pole pustit. Ale když jsme jim v klidu řekli, že je třeba zavolat policii a sepsat protokol o nehodě, tak jsme se většinou domluvili,“ říká Nováková. Na poli zanedlouho není po škodě ani památky. „Porost se znovu zvedne, žádné velké škody boleslavským zemědělcům nenaděláme. V cizině nás častěji nechtějí pustit z pole. U nás jsou zemědělci zatím hodní,“ doplňuje světová šampionka Nováková.

Grand Prix Mladá Boleslav

závody trvaly týden, zúčastnilo se 34 pilotů a stejný počet letadel
kluzáky tahalo na oblohu osm vlečných letadel
létaly se tři disciplíny: Gradient GP, Club GP a Pohár Metoděje Vlacha nejdelší trasa měřila 186 kilometrů