Recenze seriálu Westworld aneb Sní ovečky o digitálních kovbojích?

Westworld
Westworld
Westworld
Westworld
10

Žánry sci-fi a westernu se prolínají v očekávaném seriálu Westworld. Jeho první řada potvrdila, že jde o jednu z událostí televizní sezony.

HBO o víkendu uzavřela první kapitolu očekávaného seriálu Westworld, možná nejambicióznějšího projektu posledních let. Adaptaci filmu Michaela Crichtona o jednom futuristickém zábavním parku do moderní seriálové podoby vymyslel slavný Jonathan Nolan. Ten se svým bratrem Christopherem společně napsali kultovní snímky jako Temný rytíř nebo Dokonalý trik. Kdo miloval zvraty ve zmíněných filmech, bude u Westworldu naprosto spokojený, zároveň však nejspíš odhadne spoustu šokujících událostí před jejich skutečných odhalením. I tak však jde o jeden z nejobdivuhodnějších seriálů, které obrazovka kdy nabídla.

Hlavním tvůrcům Nolanovi a Lise Joy se podařilo nevídané. Vytvořit filosofický sci-fi western, který neslevuje ze žádného z termínů. Westworld je zábavním parkem, kam si realitou znavení boháči jezdí vyhodit z kopýtka. V autentickém prostředí si zahrají na kovboje, zastřelí pár lidí, zašpásují s místními lehkými děvami, vydají se na některou ze stovek předem připravených misí. To vše v dokonale realistickém prostředí, které není virtuální realitou, ale skutečně hmatatelnou pseudorealitou.

Místní obyvatelé jsou uměle vytvořeni, ale nelze je nijak odlišit od běžných lidí, tak daleko pokročila technologie. Mohou libovolně umírat, protože přes noc je opraví, vymažou paměť a s novým rozbřeskem jim začíná nikoli nový den, ale další život/smyčka. Co když ale někdo pozměnil jejich kód a „výtvory“ začnou nabývat vědomí?

Atraktivní otázku řešil například slavný snímek Blade Runner. Ten však přes veškeré inovace byl dost tradiční. Westworld je ve své podstatě daleko inovativnější. Tvůrci museli rezignovat na klasický vztah, který u seriálů vzniká mezi divákem a postavami. Ve Westworldu totiž nic není stálé - jakmile jedna postava přestane vykonávat svou funkci, je přeřazena do jiné dějové linky, dostane jinou roli. Na to si divák bude zvykat špatně.

Taktéž je divák vystaven častému opakování, což naznačuje již motiv automatického piána v titulcích či ve zvuku soundtracku. Postavy jednají podle zadaného kódu a tvůrci si vtipně hrají s myšlenkou, zda i skuteční lidé nejednají podobně (viz vědci, kteří mohou jen to, nač mají autorizaci). Je však škoda, že po několika prvních, skutečně novátorských epizodách, se seriál přeci jen srovná a běží v tradičnějších kolejích. A začne již cele spoléhat na běžné šoky z překvapivých odhalení.

Měla to být událost sezony a v tom Westworld neselhal, společně se Stranger Things jde rozhodně o jeden z nejlepších nových seriálů letošního roku. Navíc se první řada uzavřela tak brilantním otevřeným koncem, že bude těžké dočkat se druhé série. Ta má na obrazovky doputovat v roce 2018.

Westworld

(sci-fi/western, USA, deset epizod)

Hlavní tvůrci: Lisa Joy, Jonathan Nolan