Letiště je na prodej

Město Liberec se chce zbavit letiště. Podle podnikatelů je to chyba. Zájem o ně má kraj i soukromník.

K mezinárodnímu letišti v Liberci se blíží malé dopravní letadlo s brněnskými fotbalisty. Pilotům se hlásí dispečer letového provozu. „Musíte počkat,“ oznamuje jim a navádí letoun na nový kurz. Ke startu se totiž zrovna chystá soukromý letoun s Erichem Von Dänikenem na palubě. Po přednášce v Babylonu se rychle vrací domů.
Pro někoho divoké představy. Pro majitele největšího turistického centra v Liberci Miloše Vajnera cesta budoucnosti. Kdyby měl přebytečných pár desítek milionů, mohl by si liberecké letiště koupit. Na vývěsní tabuli města je totiž k mání za sedmdesát milionů korun.
„Není to pro nás zajímavé místo. Nedá se využít k výstavbě bytů ani jiných objektů. Neumožňuje nám to ani územní plán kraje,“ vysvětlil náměstek libereckého primátora František Hruša.
Pro vedoucí představitele města je dnes mezinárodní sportovní letiště v Liberci mrtvou plochou. „Provoz bychom museli dotovat. Aby se letiště uživilo, muselo by přijmout minimálně padesát příletů týdně,“ dodal náměstek. Podle Miloše Vajnera je to ale chyba. Fungující letiště s mezinárodním statutem se totiž za pár let může stát důležitou součástí dalšího rozvoje regionu.
„Letecká doprava je přepravou budoucnosti. Automobilů je čím dál tím víc a země není nafukovací. Kdo se bude chtít v budoucnu vyhnout životu v zácpách, raději bude cestovat vzduchem,“ tvrdí Vajner. A hned dodává příklady měst, která z takového letiště profitují.
„Brno a Ostrava. Blízkost mezinárodního letiště zvyšuje šance, že tato města navštíví někdo opravdu významný,“ vysvětlil Miloš Vajner.
Jako chybu vidí prodej letiště i Liberecký kraj. Tomu se ale nelíbí hlavně, že by se mělo dostat do rukou soukromníka. Zaznělo to na schůzce, na které se v minulém týdnu sešli liberecký hejtman Stanislav Eichler a liberecký primátor Jiří Kittner. „Takovému scénáři chceme zabránit. Chtěli bychom proto letiště koupit. Půjde o naši investici do budoucnosti. Až pomine ekonomická krize, začneme letiště rozvíjet,“ vyjádřil se náměstek hejtmana Martin Sepp.
Představy obou institucí o ceně letiště se ale zatím rozcházejí. Sedmdesát milionů, které chce město za pozemek o rozloze 690 metrů čtverečních, je na kraj moc. „Jsme ochotní dát polovinu této částky,“ poznamenal Sepp. O letiště má zájem i soukromá firma. Informace o ní i jejích plánech ale město tají.
Důvodem k opatrnosti může být i to, že jeden megalomanský plán na obnovu a modernizaci letiště už zveřejnilo v roce 2005. Za libereckými radními přišla s projektem přestavby letiště společnost Exonex Group se sídlem na Kajmanských ostrovech. Firma chtěla v Liberci investovat asi půl miliardy korun. Za ty by postavila zpevněnou přistávací dráhu a kompletní zázemí. Nakonec ale zmizela. A bublina splaskla.