Ministr Drobil chce ulehčit Ostravě povolenkami

Ovzduší na Ostravsku patří k nejhorším v Česku a ministr životního prostředí Pavel Drobil z ODS vytáhl do boje proti majitelům starých aut, které vzduch ve městě znečišťují.

Příští středu přinese na jednání vlády návrh, který má v době smogu Ostravsku pomoci tím, že dovolí městům zřídit takzvané nízkoemisní zóny s omezeným vjezdem automobilů. Podle návrhu, který Drobil předloží společně s Pavlem Lukšou z TOP 09 a Kristýnou Kočí z Věcí veřejných, mají mít města možnost vytvořit nízkoemisní zóny, kam by směly automobily vjíždět jen s emisními plaketami. Ty by si řidiči, jejichž vůz splní emisní limity, museli sami zakoupit. Emisní kategorie vozů, jimž vjezd do zóny povolí, stanoví městský úřad. Emisní plakety by vydávalo ministerstvo.
„Hlavním cílem novely je zlepšit kvalitu ovzduší v Moravskoslezském kraji a v oblastech, kde se lidé potýkají s problémem dlouhodobě a výrazně překračovaných imisních limitů. Chceme významně snížit emise polétavého prachu z největších průmyslových závodů a částečně z dopravy v centru obcí a měst,“ uvedl Drobil.
Majitelé aut, které se do limitů nevejdou, by měli smůlu a vůz by museli zaparkovat zřejmě už před zónou. Ta by měla vzniknout podle novely rok poté, co radnice nařízení vydá. „Nízkoemisní zónu by mohly obce vyhlásit pouze tam, kde jsou překračovány limity a současně existuje objízdná trasa bez omezení po komunikaci stejné nebo vyšší třídy,“ řekla Kočí.
Řidiči, který by do zóny vjel s automobilem bez nálepky, by hrozila pokuta stejná, jako za nerespektování značky zákaz vjezdu. Omezení by neplatilo například pro sanitky, hasičské, policejní, poštovní nebo popelářské vozy. Radnice mohou vydat výjimku také pro nemocné či podnikatele, pro které by koupě nového auta znamenala ohrožení živnosti. Podobná omezení vjezdu automobilů do centra měst platí například v Londýně, ve Stockholmu či některých městech v Německu.
Dalším bodem návrhu je i to, že v době smogové situace, by měla být dálnice protínající Ostravu zadarmo. Její zpoplatnění podle analýzy města přivedlo do ostravských ulic o dva půl tisíce aut více.