Na koleje se přiřítí žluté vlaky

Na karlovarské železnice chce nový dopravce. Vančurova firma RegioJet.

Cestujícím zvyklým na skromné poměry v motoráčcích Českých drah to musí připadat jako hudba z budoucnosti. Stevardky ve vlacích, moderní interiér, připojení k wi-fi zdarma nebo automaty na nápoje. Právě tím je chce oslovit společnost RegioJet, která začala s Karlovarským krajem jednat o možnosti provozování osobních vlaků na některých tratích Karlovarska. „Právě připravujeme závaznou část nabídky. Počet vlaků by byl srovnatelný, výrazné změny by však cestující pocítili v kvalitě služeb,“ řekl Sedmičce obchodní ředitel RegioJetu Jiří Schmidt. Je to vůbec poprvé, co společnost prozradila, s čím chce do Karlovarského kraje vstoupit. Součástí její nabídky přitom mají být i změny na samotných tratích. Tam chce firma postavit některé nové zastávky. „Blíže místům, kde lidé bydlí a kam jezdí,“ vysvětlil Schmidt.
Společnost má zájem o provozování dopravy zatím na tratích Dalovice - Merklín, Nová Role - Chodov a Nové Sedlo - Loket. Jestli se však na nich její žluté vlaky objeví, zůstává otázkou. Karlovarský kraj totiž podepsal desetiletou smlouvu s Českými drahami, což situaci pro RegioJet komplikuje. „Máme signály, že na tratích, kterých se nabídka týká, České dráhy chtějí dopravu dál provozovat. Čekáme, že společnost RegioJet svůj původní návrh víc upřesní,“ reagoval náměstek hejtmana Petr Navrátil. Krajský úřad podle něj nejvíc zajímá, za jakých podmínek a s jakými vlaky chce společnost na tratích Karlovarska jezdit. Už předtím Navrátil uvedl, že RegioJet nabídl provozování železniční dopravy o třicet procent levněji, než se na těchto tratích dosud jezdilo.
Zájem o budoucnost železnic na Karlovarsku paradoxně vzrostl poté, co ministerstvo dopravy přišlo s návrhem některé trati zrušit. Na seznamu z Prahy se objevily právě tratě, kam chce vstoupit RegioJet.
Jenže po tlaku ze strany krajů ustoupilo. V aktualizovaném seznamu tratí na odstřel už není žádná zdejší železnice. Původně tam přitom byla i nejromantičtější trať v celém kraji, která spojuje dvě lázeňská města. Karlovy Vary a Mariánské Lázně.

Chtěli ji zrušit, šetřílkové

Muž v šedém obleku, dva mladí lidé s batůžky, paní začtená do bulváru a několik důchodců s houbařskými košíky. Vlak společnosti Viamont právě vyjel z dolního nádraží v Karlových Varech na Mariánské Lázně. Je devět hodin ráno, venku již svítí slunce a cestující mají před sebou jednu z nejromantičtějších cest vlakem. „Tak kdy končíte?“ ptá se ještě ve dveřích důchodce, který nastoupil na zastávce Březová. Průvodčí vysvětluje, jak se celá situace má. „Kraj za nás bojuje. Nějaké tratě se mají rušit, ale snad tuhle nechají. Vidíte, že jsou tady lidi,“ rozhodí rukou.
Průvodčí v té době ještě nevěděla, že jen před pár hodinami ministerstvo rozhodlo, že sto dvanáct let starou jednokolejku mezi lázeňskými městy zachová. Vlak zatím kousek za Vary minul přehradu, aby kolem golfového hřiště pokračoval proti meandrujícímu toku Teplé až do Bečova. Většinou lesnatou krajinou.