Nová kniha ARCHITEKTI zaznamenává 26 osudů architektů z 16 ateliérů v unikátních autentických a necenzurovaných výpovědích

Zdroj: Architekti

Kniha Zuzany Melicharové a Mateje Šišoláka z produkce vydavatelství Premium Media Group ve spolupráci se skupinou Premium Design Group pod názvem ARCHITEKTI míří na trh. Na 246 stranách přináší unikátní profily 26 špičkových českých, česko-britských a slovenských architektů ze 16 studií, a to formou jejich bezprostředních a autentických výpovědí v grafickém ztvárnění Richarda Alexandra, doplněných o umělecké portréty Alžběty Jungrové.

Jak se zrodil nápad na knihu?

Zuzana Melicharová: Pamatuju si to přesně. Bylo slunečné májové odpoledne, za normálních okolností taková trochu okurková sezona, v kontextu letošního pandemického roku ale jeden z těch výživných momentů, kdy člověk nahlas přemítal o tom, co bude dál. Jestli se svět zhroutí, nebo jenom přerodí. Už několik týdnů jsme v rámci pudu sebezáchovy jako na běžícím páse generovali spoustu nápadů různé kvality. Jeden takový, a to konkrétně z oblasti architektury, jsem jen tak mimochodem popsala tenkrát Matejovi. Zdálo se to jako absurdní nápad, knížka o architektuře, kde není žádná architektura, ale nakonec jsme si řekli, že to zrealizujeme.

Matej Šišolák: Nápad se zrodil v hlavě Zuzany, která hledala knihu o architektuře a architektech, která by oslovovala široké publikum a mluvila srozumitelným jazykem. Po několika více či méně emotivních konfrontacích a společném cizelování tématu a možných forem jsme si definovali ARCHITEKTY jako knížku přibližující nikoli stavby, ale osobnosti tvůrců.

Architekti

Můžete popsat koncept knihy?

ZM: Je vlastně úplně jednoduchý a vychází z kombinace mé praktické a zároveň laické zkušenosti s architekturou a Matejovy mnohaleté hluboké znalosti téhož, což by se na první pohled zdálo jako protiklad, který nemůže fungovat, ale opak je pravda. Matej má v kanceláři spoustu knih o architektuře. Takových těch renomovaných, o kterých se mluví, a ví, které jsou uznávané nebo kritizované. A které, renomovaní autoři odpustí, vzdělaná česká veřejnost vůbec nezná. Dle mého soukromého průzkumu mezi známými, které považuji za nadprůměrně edukované a orientované ve všech možných společenských oblastech, není povědomí o architektuře nebo, nedejbože, o konkrétních architektech nijak vysoké. Uvědomila jsem si, že je obrovská škoda, že se český národ orientuje v hovězích líčkách na víně, ale neví, kdo mění tvář prostoru, ve kterém žije. Cítili jsme potřebu tohle změnit. Muselo to být ale formou, která je srozumitelná všem. A příběhy o konkrétních lidech, to je něco, k čemu čtenář nepotřebuje dvacetistránkový poznámkový aparát.

MŠ: Od začátku jsem měl před očima koncept „Bez frází“ – jen by namísto sportovců otevřeně promlouvali architekti, tedy nikoli profesionální specialisté, jimiž jsou naši vrcholoví sportovci, ale zástupci nejkomplexnějšího umění – architektury. Spíše nás zajímaly jejich osobní příběhy a zkušenosti než oficiální vyjádření „na mikrofon“. Posbíraný materiál pak zpracoval náš Art Director Richard Alexander, který – jako nezávislý tvůrce – „vyhmátl“ z každého příběhu tu podstatnou esenci a jí přizpůsobil vyznění konkrétní kapitoly. Nemalou roli hrají i fotografie naší špičkové fotografky Alžběty Jungrové, která zase pod kůži architektů zamířila s nemilosrdnou neúprosností svého objektivu. Alžběta své fotografie zásadně neretušuje. My naše příběhy taky ne!

Kdo a jak vybíral architektonická studia?

MŠ: Tipy byly společné. Hledali jsme pestrost, generační i „zkušenostní“ rozdíly. Pokaždé ale s důrazem na kvalitu jejich architektonické tvorby. Všech 26 architektů jsou ale etablovaní tvůrci, kterým se nemusíte bát svěřit byt, dům či půlku města. Čistě sobecky – hledali jsme architekty, s nimiž nás bude bavit pracovat – zajímavé nejen stavbami, ale ještě víc svým životem, názory. Nakonec, jak ukazuje i naše knížka, toto jsou atributy pro stavbu podstatné.

Jak se s vybranými architekty spolupracovalo? Byli vůči vám vstřícní a otevření?

ZM: Očekávaná odpověď je, že skvěle. Ale ono to tak skutečně bylo! Měli jsme štěstí v tom, že už když jsme ateliérům naši myšlenku prezentovali, věděli jsme, že jsme se navzájem pochopili a že jsou stejně nadšení jako my. Že zkrátka chtějí dělat tu samou knihu. A to je pro konečnou spokojenost na všech stranách velmi důležité. A úžasné bylo, že každý ateliér má trochu jiný příběh, jiný styl komunikace, zkrátka je tvořen různými osobnostmi, které se propisují do všeho, co dělají. A jasně, že některá témata se opakovala, ale i tohle opakování bylo u každého z nich vlastně jedinečné.

MŠ: Ptáte se, jak proniknout za fasádu architektů? Každopádně jsme je museli „naladit“ na plánované vyznění knihy. Převrátit naruby jejich představy o knížce o architektuře. Jedno studio nám třeba nabízelo aktuální fotografii jejich čerstvého, ještě zatepla vyfoceného domu, který se příští rok stane bezpochyby jednou z událostí roku. Mohli jsme být první, kde se fotky objeví! Odmítli jsme s tím, že do naší knížky ARCHITEKTI přece domy nepatří!

Matěj Šišolák a Zuzana MelicharováMatěj Šišolák a Zuzana Melicharová | Architekti

Jak se píše kniha ve dvojici?

ZM: Jsem zvyklá psát především excelové tabulky a powerpointové prezentace, ale musím říct, že spoluautorství bylo velmi intenzivní a zábavná zkušenost. Každopádně tou knížkou u mě vzrostl obdiv ke kreativním profesím, je to hrozná fuška něco vymýšlet. Obecně má člověk pocit, že je velmi jednoduché něco napsat. Ale e-mail není kniha. A když jsem viděla ty nekonečné stránky s přepisy z rozhovorů, které se nakonec přetavily do krásných příběhů, tak jsem byla velmi pyšná na naši dvojici.

MŠ: Vrátím se ke sportovní terminologii: většinou to bylo jako hrát čtyřhru. Na jedné straně přesila architektů, na druhé Zuzana a já. Zuzana s klidem a přehledem na základní čáře a já lítal na síti. Zuzana umísťuje ty dokonalé údery do rohů a mně zůstaly smeče a voleje a ostřelování soupeře.

Architekti

Na koho svou knížkou míříte?

ZM: Cílová skupina je takový odraz autorské dvojice. Matej reprezentuje ty v architektuře orientované jedince s nějakou hlubší praktickou, ale i teoretickou znalostí, já zase někoho, kdo má rád krásné domy, ale nic moc o nich neví, a vnímá je hlavně z estetického a užitkového pohledu. Co je ale překvapivé, je, že pro obě tyhle naprosto odlišné skupiny čtenářů může být kniha velmi objevná. Nevíme o žádné jiné knize o architektuře, která by šla proti proudu a tak ostentativně se jí vyhýbala. A přesto si troufáme tvrdit, že nakonec to je kniha především o architektuře. Protože architektura, to jsou architekti.

MŠ: Primárně cílíme na poučené milovníky architektury, které toto krásné umění baví a zajímá. Nedokážou sice číst půdorysy a řezy, ale ani nepřeceňují stylizované fotografie budov a interiérů, které více než architekty či charakter stavby reprezentují umění fotografů. Samozřejmě i na kolegy architekty, kteří se třeba dokážou ve vyprávění svých kolegů najít a inspirovat se.

Jak bude kniha distribuována?

ZM: Většina nákladu bude distribuována na vybrané osoby ze sítě obchodních partnerů našeho vydavatelství. Jinými slovy se dostanou z ruky do ruky potenciálním investorům do architektury. Chtěli jsme, aby kniha byla nejenom obsahově zajímavá a formálně krásná, ale aby fungovala i jako marketingový nástroj nejen pro architekturu, ale i pro samotné architekty. V umělecky orientovaných profesích se často proklamuje, že produkt by měl být tak dokonalý, aby sám o sobě přesvědčil klienta o své dokonalosti, a to bez jakéhokoli marketingu. Z mého pohledu je ale toto uvažování nefunkční. Architektura prostě potřebuje dobrý marketing, to je fakt.

MŠ: Náš e-shop je nejspolehlivější cesta za knížkou. Samozřejmě, důležité jsou i kanály, které zmiňuje Zuzana. Dnes uplynulo jen pár hodin od spuštění zmíněného e-shopu a my můžeme na základě zájmu veřejnosti potvrdit fakt, který nám v rozhovorech často zdůrazňovali i architekti: osobní doporučení je naprosto zásadní! Architekti jsou s nadsázkou sekta a ARCHITEKTI jejich svatý grál.

Architekti

Vydavatelství Premium Media Group se vydalo cestou vydávání knih. Prvním počinem byl unikátní průvodce českými kraji pod názvem Czech it Out, teď vydáváte ARCHITEKTY. Není to z pohledu aktuálního posilování online formátů zpátečnické?

ZM:Czech it Out, knížka o cestování po českých krajích, byla úplně první, kterou naše vydavatelství vydalo. Připadalo nám důležité podpořit v tomto roce kraje, hotely, restaurace a také myšlenku, že žijeme v krásné zemi, kde se dají zažít úžasné momenty na úžasných místech. Vytiskli jsme 1500 kusů a knížka se okamžitě vyprodala. Další dotisk nás přiměl přehodnotit i knížku ARCHITEKTI, která byla v tu dobu ve stadiu zrodu. Došlo nám, že nechceme dělat jednorázovou věc, do které investujeme spoustu energie, a ona jednoho dne jen tak skončí. ARCHITEKTI tedy budou fungovat jako edice. Tohle byl první díl, další už máme v hlavě. Ale chceme ho odlišit, udělat úplně jinak, chceme, aby každá kniha od nás překvapovala a nabourávala standardní myšlenkové pochody.

MŠ: Naše vydavatelství stojí na tištěných médiích. Nebráníme se technologiím, působíme i v online světě, ale narovinu – když k někomu přijdete na návštěvu, ukazuje vám svůj archiv stažených knih na cloudu? Kniha, fyzická kniha, má svůj smysl a my věříme, že jej ještě nějakou dobu neztratí.

A jakou další věc chystáte pro rok 2021?

MŠ: Rozhodně v našem snažení nepřestaneme! Ve výhledu máme několik projektů – trošku jiných než stávající, které ale spojuje naše nasazení, kreativita, a hlavně nadhled, s nímž se dokážeme dívat na tradiční témata. Nechte se překvapit!