Nové náměstí navrhne Jiřičná

Zlínské náměstí Práce čeká proměna. Jeho novou podobu navrhne architektka Eva Jiřičná.

Letos stavbaři spraví jezdící schody v podchodu a příští rok začnou opravovat náměstí Práce. Jeho budoucí podobu navrhne světově známá architektka a zlínská rodačka Eva Jiřičná.

Náměstí v nejbližších letech čeká největší proměna od konce sedmdesátých let, kdy pod rušnou hlavní třídou vznikl podchod spojující tovární areál a nádraží s obchodním domem, tržnicí a Velkým kinem.
„Náměstí logicky navazuje na Kongresové a univerzitní centrum, což je soubor tří velmi významných staveb, který vedle budov z baťovské éry výrazně ovlivňuje celé okolí. Myslíme si, že je třeba zachovat harmonii a jednotnost stylu. Nebylo by dobré, aby náměstí navrhoval někdo, kdo má na tento prostor úplně jiný názor,“ vysvětluje primátorka Irena Ondrová, proč se radní rovnou obrátili na studio AI Design Evy Jiřičné.

Oprava náměstí naváže na dokončení Kongresového a univerzitního centra, které také navrhla Jiřičná. „Na úpravu jeho okolí nám zbývá sto padesát milionů. Z nich opravíme celý prostor od podchodu přes okolí tržnice a Velkého kina až po Gahurův prospekt. Možná dojde i na část parku Komenského nad knihovnou,“ dodala primátorka.

Obnovu zchátralého prostranství s nevzhlednými parkovišti lidé vítají. „Když jsem městem prováděl cizince a zakopávali jsme o hrbolatý rozpraskaný asfalt u obchodního domu, styděl jsem se,“ říká například historik Zdeněk Pokluda.

Náměstí Práce kdysi bývalo chloubou baťovského Zlína. Dnes to dávno neplatí a změnit by to měla světově uznávaná architektka Jiřičná

První opravy zahájí dělníci už letos v létě, kdy v podchodu spustí nové jezdicí schody. Za rok přijde na řadu celý podchod a do několika let opravy skončí úpravou dolní části takzvaného Gahurova prospektu, tedy náměstí T. G. Masaryka. Tam by podle představ radních měla vzniknout vodní plocha.

Studii na budoucí podobu náměstí magistrát zadá přímo ateliéru Evy Jiřičné, přestože ještě v únoru Ondrová řekla, že město vyhlásí architektonickou soutěž. To se některým zlínským architektům nelíbí, i když nechtějí rozhodnutí komentovat. Kritičtější je architekt Svatopluk Sládeček, který pochází ze Zlína a nyní působí v Brně.

„Překvapuje mě, že po takovém množství promrhaných peněz za Kongresové a univerzitní centrum město zadává stejnému ateliéru další zakázku bez výběrového řízení,“ řekl Sládeček.

Podle Jiřího Plose z České komory architektů soutěže umožňují porovnání nákladů i vzhledu. „Architektonické soutěže představují průhledný a dobře kontrolovatelný systém zadávání veřejných zakázek. I veřejnost se může seznámit s tím, jak porota při posuzování návrhů postupovala,“ myslí si Plos.