Obchodním centrům by pomohla větší kreativita
Libor Nevšímal, člen představenstva společnosti Naxos, která má velké zkušenosti i s uplatňováním krizového managementu, tvrdí, že by centra měla změnit dříve osvědčené postupy a najít si novou cestu. Jednou z nich je kreativní přístup při získávání nových, alternativních nájemců.
Nezpůsobila současný stav příliš velká euforie majitelů obchodních center v době konjunktury, kterou teď ale vystřídal propad?
Pronajímatelé se v době konjunktury domnívali, že zájem stále poroste. Optimistická varianta obsazenosti byla podle nich až 98 procent. A ta pesimistická představovala 85 procent. Nyní se ale centra dostávají pod tuto hranici, v některých případech jsou první patra bez nájemců a obsazenost se pohybuje kolem 60 procent. Někteří nájemci odcházejí, další vyjednávají o snížení nájmu, protože mají sami finanční problémy. Dříve optimističtí pronajímatelé teď přemýšlejí, co s tím. A potíže mají i ti úspěšní. Pokud chtějí přežít krizové období a dál prosperovat, doporučoval bych jim změnu strategie – hledání nových cest.
V čem by měla taková změna spočívat?
Především v obsazení pronajímaných prostor. Zažitý model obchodních center postavený jen na hypermarketech, obchodech, restauracích a kinech nyní nefunguje tak jako dřív. Navíc jej mají všichni. V prázdných prostorách přitom mohou být například ordinace praktických lékařů, administrativa, sklady, ale také třeba archivy. A právě takový archiv, který využívá prostory i do výšky, může přinést zisk. Dobrým doplňkem center by mohlo být i dosud málo využívané sportovní vyžití, ať už jsou to posilovny, fitness centra, či například squash. Návštěvník by tak měl možnost nakoupit, jít do kina, najíst se a také si zasportovat.
Jak se díváte na možnost krátkodobého pronajímání nevyužitých prostor v obchodních centrech?
Je samozřejmě výhodnější obsadit prázdný prostor nájemníkem na kratší dobu, než jej nevyužít vůbec. I když v něm bude nájemce působit jenom půl roku nebo rok, je důležité, že přinese zisk. Nevyplácí se ohrnovat nos nad některými nájemníky. Zajímavý může být i subjekt postižený insolvencí. Společnosti v konkurzu musejí často opouštět naddimenzované a drahé skladové prostory. A chtějí ještě na krátkou dobu uskladnit a prodávat zboží, které je součástí majetkové podstaty. Tito nájemci jsou velmi dobří a spolehliví, protože eventuální neplacení nájmu by je dostalo do pozice zapodstatové pohledávky. Znamená to, že pronajímatel by byl při jejím uspokojování první v pořadí.
Jak v současné ekonomické situaci získávat nové nájemce?
Naxos se ve své praxi také setkává s provozováním, údržbou, eventuálně pronajímáním nemovitostí. Při získávání nájemců se nám vždycky vyplatila orientace na přímé oslovení. A to je pro obchodní centra aktuální zejména v současné době, kdy jsou zdroje na propagaci velmi omezené. Znamená to hledat alternativní potenciální zájemce, specifikovat hlavní a vedlejší cílové skupiny, oslovit je a dát jim nabídku, jak se říká, na tělo. Jejich oslovení by mělo být adresné a přímé a komunikace maximálně efektivní.
Ta je pak důležitá i ve styku s nájemci. Nesmí to být jen formální setkání u kávy jednou za měsíc. My jsme se v takové situaci vždycky snažili od nájemce zjistit, zda je spokojený a co by ještě bylo možné pro něj udělat. Mnozí se také cítí permanentně ohroženi. Bojí se, že dříve nebo později koupí centrum nějaký jiný subjekt, a nevědí, co s nimi bude dál. Musí se jim pak vysvětlovat, že mají platnou nájemní smlouvu a že jim nic nehrozí.