OBRAZEM: Graffiti ve výstavní síni. V Mánesu ukazují kopie Banksyho děl, copyright neřeší

Neautorizovaná výstava kopií a reprodukcí The World of Banksy ve výstavní síni Mánes - Vrhač květin (se záhadným uvedením názvu města Brna)

Neautorizovaná výstava kopií a reprodukcí The World of Banksy ve výstavní síni Mánes - Vrhač květin (se záhadným uvedením názvu města Brna) Zdroj: deník E15 Dušan Kütner

Neautorizovaná výstava kopií a reprodukcí The World of Banksy ve výstavní síni Mánes - Vojáci CND
Neautorizovaná výstava kopií a reprodukcí The World of Banksy ve výstavní síni Mánes - Pověšený KKK
Neautorizovaná výstava kopií a reprodukcí The World of Banksy ve výstavní síni Mánes - dílo Kdyby graffiti mohlo něco změnit, bylo by zakázáno
Neautorizovaná výstava kopií a reprodukcí The World of Banksy ve výstavní síni Mánes
Neautorizovaná výstava kopií a reprodukcí The World of Banksy ve výstavní síni Mánes - Dívka z deštníkem
27
Fotogalerie

Krysy, květiny místo bomb, hold seriálu Simpsonovi, protest proti válce či rasistickému Ku-klux-klanu. V pražské galerii Mánes začala tříměsíční, samotným umělcem neautorizovaná výstava nazvaná The World of Banksy, na které jsou k vidění kopie graffiti i reprodukce obrazů slavného anonymního umělce a kritika společnosti Banksyho. Graffiti v poměru 1 : 1 podle originálů vytvořilo šest českých mladých streetartových umělců, již stejně jako Banksy nehodlají zveřejnit svou totožnost.

Uspořádat výstavu Banksyho originálů graffiti je nemožné, neboť je maluje přímo na stěny a další venkovní plochy. Těžko je tak lze přenést v originále do galerií. Cestou by byly fotografie, ale to v Mánesu nechtěli. Proto se galerie domluvila s německou společností Heinen Handels GmBH, která vlastní práva na užití některých Banksyho děl, aby bylo možné Banksyho produkci co nejvěrněji v poměru 1 : 1 namalovat přímo pro Mánes.

„Přenést atmosféru Banksyho graffiti do výstavní síně je složité. Rozhodli jsme se, že iluzi toho prostoru vytvoříme znova. Mladí akademičtí malíří proto velice pečlivě překreslili graffiti podle originálů, což tvoří první část expozice,“ uvedl galerista a kurátor výstavy Jiří Jaskmanický.

„Autoři chtějí zůstat v utajení. Jsou to mladí lidé, streetartoví umělci a v prvé řadě Banksyho milovníci, takže jej znají velice dobře,“ podotkl Jaskmanický.

Druhou část výstavy pak tvoří několik desítek reprodukcí Banksyho obrazů ze soukromých sbírek.

Prohlédněte si fotogalerii:

Práva na Banksyho díla má podle kurátora výstavní síň vyřešena právě spoluprací s Heinen Handels.

Obdobně pojaté expozice se nicméně již v Evropě podle kurátora uskutečnily, a to bez protestů Banksyho. Ostatně při případných soudních sporech by nejspíše musel prokázat svou totožnost, čemuž se usilovně dvacet let brání.

I proto návštěvníky vítá jako jeden z prvních artefaktů výstavy kopie Banksyho nápisu „Copyright is for losers©™“. To je také důvod, proč si galerie z neautorizování výstavy hlavu nedělá.

„Při této filozofii je zvláštní řešit otázku copyrightu, když on sám celou svou tvorbou říká, že umění má být pro všechny a co je to vlastně copyright, že by neměl existovat,“ míní Jaskmanický.

Příprava výstavy byl horor, říká kurátor Jiří Jaskmanický

Expozice The World of Banksy vznikala dlouho, na její finální přípravu však dopadla vládní opatření zavedená kvůli pandemii koronaviru.

Jak dlouho projekt vznikal, jaký čas výtvarníkům tvorba těchto děl zabrala?

Koronavirus všechno zpřeházel. Normálně by na to byly dva měsíce času. Ve skutečnosti jsme na to měli tři týdny a byl to horor.

Kolik umělců se na reprodukcích podílelo?

Vystřídalo se tady asi šest výtvarníků.

U díla Vrhač květin je nápis „Brno“. To tam asi v originále Banksy nenamaloval, ne?

Někdo mi říkal, že na té zdi opravdu nyní je. Je to veřejně přístupná zeď a sprejeři si tam dělají co chtějí. To znamená, že to tam někdo opravdu mohl namalovat.