Od popeláře ke kresbě

Nekuřácká kavárna Jiná káva v Berouně vystavuje knižní ilustrace Kameela Macharta, a to až do 6. listopadu.

Sedmatřicetiletý novinář, nakladatel a grafik Kameel Machart představuje v v Berouně své čerstvé ukázky kreseb, a to hlavně z aktuální učebnice literatury pro střední školy. Podle čeho jste vybíral díla, která jsou k vidění na výstavě v kavárně Jiná káva?
Z celého souboru, který jsem pro novou školní publikaci vytvořil, jsem vyřadil jen pár ilustrací. Zbylé obrázky jsem se snažil zkomponovat na třináct velkoplošných archů tak, aby k sobě obsahově i vizuálně co nejvíc ladily.

Co vás přivedlo k této tvorbě? Dočetla jsem se, že původně jste chtěl být popelářem…

To je pravda. Ti svobodní chlapíci v oranžových vestách a s cigárem v koutku úst mě fascinovali. V očích asi každého malého kluka byl popelář, který neohroženě naskakuje na stupátko auta, hrdinou stejného kalibru jako pistolník ze Sedmi statečných. Nakonec však zvítězila kresba. Po gymnáziu jsem vystudoval Vysokou školu umělecko-průmyslovou, specializace animovaný film. Odtud je ke knižní ilustraci jen kousek. A mě to lákalo daleko víc než animovaný film.

Podle čeho se rozhodujete, když vstupujete do nového knižního projektu?

Důležitá je míra tvůrčí svobody. Jsem rád, když si můžu knihu „pohlídat“ od začátku do konce. A protože svobody není nikdy dost, občas ilustruji i knihy, které vydávám ve svém nakladatelství. V takovém případě jsem svým pánem.

Máte nějaký nevyčerpatelný zdroj inspirace?

Ilustrace učebnic musí významně pomáhat textu, splňovat požadavky na faktickou správnost a plnit i didaktickou funkci. U ilustrací beletrie hodně záleží na barvitosti textu a na zručnosti autorova líčení. Když se začtu do dobrého rukopisu, tak mi obrazové scény samy naskakují v hlavě. A tak by asi poutavá kniha měla vypadat. Pokud totiž při čtení rukopisu nenapadá nic mne, co potom chudák čtenář?

Jaká je podle vás úroveň české knižní ilustrace?

Myslím, že vždy měla a má dobrý zvuk. Studoval jsem například u Miloslava Jágra, který k tomuto renomé bohatě přispěl. V oboru je ale velká konkurence a ve spojitosti s častým tlakem na co nejnižší cenu se stává, že vznikají knihy, které jsou méně povedené. Čtenář si zkrátka musí vybírat a za dobrou knihu by neměl litovat zaplatit vyšší cenu.

Kdo je vaším uměleckým vzorem?v Mám rád ilustrace Adolfa Borna nebo Jiřího Šalamouna. Z těch starších určitě nesmím zapomenout na Cyrila Boudu. Máte nějaký cíl, kterého byste chtěl dosáhnout?**

Vždycky mě kromě kreslení bavilo i psaní. Takže bych si ještě jednou rád pohrál s obrázky ke knize, kterou sám napíšu.