Odhalili astronomové galaxii z tmavé hmoty?

galaxie, ilustrační foto

galaxie, ilustrační foto Zdroj: nasa.gov

Astronomové narazili na malou vzdálenou galaxii. Galaxie ovšem není vidět. A nejen proto, že je na galaktické poměry malým drobkem a leží extrémně daleko – asi sedm miliard světelných let. Důvod je zřejmě jiný: astronomové si myslí, že nově objevenou trpasličí galaxii – průvodce větší soustavy – může tvořit výhradě tmavá hmota.

Tmavá záhada

Tmavá hmota je jednou z nejzáhadnějších složek vesmíru, píše se na serveru Sme.sk. Tvoří většinu hmoty ve známém kosmu a víme o ní jen prostřednictvím jejího gravitačního působení. Právě gravitace prozradila i nového trpaslíka.

Vědci totiž pozorovali ještě vzdálenější zdroj záření a známou galaxii využili jako gravitační čočku. Ta funguje na principu einsteinovského zakřivení prostoru a pomáhá sledovat extrémně vzdálené objekty. Čočka ale záření ohnula jinak, než podle počítačových modelů měla.

Tak astronomové zjistili, že kromě velké galaxie v oblasti existuje také neviditelný, menší (má hmotnost asi jako dvě stě milionů Sluncí) satelitní trpaslík. Informaci přinesl magazín Nature.

Příliš daleko?

„Toto je nejméně hmotná galaxie, jakou jsme kdy v takové vzdálenosti viděli,“ řekl pro Space.com spoluautor studie Matthew Auger.

Zůstává nezodpovězeno, zda se nově objevená trpasličí galaxie skládá jen z tmavé hmoty, nebo jestli obsahuje i hvězdy. Ty by však musely svítit příliš slabě na to, abychom je ze Země mohli vidět.

„V tomto okamžiku se to ještě nedá jistě říci,“ dodává pro BBC David Lagattuta z kalifornské univerzity. „Protože naše teleskopy nejsou zatím dostatečně silné, aby tak daleko prohlédly nejasné galaxie.“