Orlová. Město bez vlaků

Orlová je největším městem v Česku, které nemá vlakové nádraží. Situaci by mohla vyřešit vlakotramvaj.

Vlaková nádraží jsou součástí kdejaké malé vesničky či městečka. Pětatřicet tisíc Orlovanů si ale o vlakovém spojení s okolním světem může nechat jen zdát. Pokud chtějí cestovat vlakem, musí počítat s hodinovou cestou na nádraží v Karviné, Bohumíně či Ostravě. „Máme chatu v Mostech u Jablunkova a jezdíme tam vlakem. Stojí mě to nejenom spoustu peněz, ale především spoustu sil. S dětmi musíme jet nejprve autobusem do Karviné a pak přesednout na vlak. A s taškama je to úplně šílené. V Orlové mi vlak hodně chybí,” postěžovala si třiatřicetiletá Markéta Wolfová. Chybějící vlakové spojení s Ostravou by mohla v budoucnu vyřešit vlakotramvaj. Jedná se o vůz, který může přejíždět z železniční tratě na tramvajovou. „Trať by měla být podle projektu jednokolejná s výhybkami a měla by být velmi tichá,“ řekl autor projektu a orlovský radní Jaromír Kuča. Vlakotramvaj by mohla využít existující sítě kolejí. Osobní vlaky totiž do Orlové jezdily až do roku 1967. Pak trať převzalo OKD a využívá jí pouze k nákladní dopravě. Až do roku 1967 mohli lidé jezdit vlakem směrem na Bohumín, pak ale bylo nádraží kvůli poddolování zrušeno a osobní doprava odkloněna přes Dětmarovice, Karvinou a Darkov. Orlová se tak rázem stala největším městem v republice, odkud lidé nemohou cestovat vlaky.
„Původní trasu Košicko-bohumínské dráhy, která vedla přes Rychvald, Orlovou, Stonavu do Louk, převzala společnost OKD a nyní slouží jen k nákladní dopravě,“ uvedl mluvčí Správy železničních dopravních cest Jiří Šťastný.

Vlaky jezdí jen s uhlím

V současnosti trať vlastní OKD Doprava a ta o osobní vlaky nemá velký zájem. „Trasa nesplňuje technická měřítka pro příměstskou dopravu. Zvažujeme sice některé možnosti, jak využít trať pro přepravu cestujících, ale na prvním místě u nás zůstává nákladní doprava,“ potvrdila za OKD Doprava Kateřina Novotná. Po orlovských kolejnicích tak vlaky přepravují jen uhlí, dřevo a kovový šrot. A Orlovany do okolních měst přepravují pouze autobusy. Vlakotramvaj tak má ve městě velkou podporu a lidem by hodně ulehčila cestování. „Už jsem o tom slyšela a ten nápad se mi líbí. Určitě bych v ní jezdila,“ řekla například dvacetiletá Simona Kravčiková. V první fázi by měly vlakotramvaje jezdit do Ostravy, později by mohly Orlovou spojit i s Karvinou, Havířovem a polskými městy Ciezsynem a Rybnikem.
A kudy by trať vedla? „V Orlové by stavěla v místech, kde jsou nyní autobusové zastávky. Vedla by Orlovou po Slezské ulici přes Porubu do staré části města, kde by se napojila na koleje společnosti OKD Doprava. A po nich by vlakotramvaje pokračovaly přes Rychvald až do centra Ostravy,“ uvedl radní Kuča. Trasa by měřila necelých šestnáct kilometrů. A na třinácti kilometrech by mohly využít stávajících kolejí. Projekt je hotový a měl by stát přibližně dvě miliardy korun. A to je hodně pěnez. „Problém vidím v hospodářské krizi, která zasáhla celý svět. Projekt podporujeme, ale sehnat tak vysokou částku bude značný problém,“ přiznal místostarosta města Radislav Mojžíšek. Na projekt se ale dají využít i velmi vysoké dotace z Evropské unie. Orlovští úředníci mají ještě čtyři roky na to, aby o peníze zažádali.