Pardubice chystají rozvojové projekty za stovky milionů

Mladé krajské město Pardubice má ambiciózní plány rozvoje výstavby i plnohodnotného života svých obyvatel. Projekty se šplhají k půlmiliardě korun a jejich realizace pomalu začíná. Město Pardubice se zrodilo v plné síle vlastně až s nástupem průmyslu v 19. a 20. století.

Do té doby žilo ve stínu nedaleké Chrudimi. Rozmach, který následně přinesla hlavně brzká přítomnost železnice projektovaná zdejším rodákem Janem Pernerem, nemá snad obdoby. Dominance Pardubic v kraji je dána nejenom jejich velikostí (druhá Chrudim má čtvrtinu obyvatel krajského města), ale i hospodářskou silou významných výrobních společností. I když po roce 1989 některé z nich zkrachovaly (Tesla) a jiné výrazně omezily počet zaměstnanců (Synthesia), další kolosy přišly do přichystané průmyslové zóny ve Starých Čívicích.

Výhodné podmínky v návaznosti na automobilový průmysl v nedalekém Kolíně (TPCA) i mladoboleslavské Škodovce sem přilákaly především japonské dodavatele Panasonic, Kayaba nebo JTEKT. Někteří investoři dále plánují své závody zde rozšiřovat. Další průmyslová lokalita se nachází ve východní části aglomerace, kde sídlí například výrobce počítačů a jeden z největších průmyslových podniků v ČR Foxconn a logistická centra.

„Hlavní devízou města je strategické umístění v rámci ČR a Evropy na železničním koridoru, letiště a dobrá dostupnost dálniční sítě, optimální velikost sídla vzdáleného sto kilometrů od Prahy a dostatečné množství lokalit pro možné investice jak do průmyslu, tak do občanské vybavenosti i bydlení,“ shrnuje hlavní architektka města Petra Nacu. K dispozici jsou podle ní přestavbové plochy přímo v centru města i rozvojové plochy na „zelené louce“.

#####Doprava na čtyři způsoby

Současná moderní doprava se neomezuje již pouze na železniční koridor, míří sem dálnice D11 a rychlostní silnice R35, která má být severní alternativou přetížené dálnice D1. Její výstavba se sice komplikuje, nicméně již zčásti stojí obří křižovatka u Opatovic nad Labem. Pro region to je životně důležitá páteřní komunikace pro tranzitní dopravu, jež ucpává průtahy městem. „Na 30 kilometrů do Vysokého Mýta bude asi tisíc majitelů pozemků, které teď oslovíme. Máme zkušenosti, že deset až dvacet procent lidí váhá, nechce pozemky prodat. Jedno procento jsou ty nejtěžší případy, kdy se výkupy táhnou roky,“ uvádí vládní zmocněnec pro přípravu výstavby Ivo Toman.

Stále významnější roli má také letecká doprava, když tamní mezinárodní letiště přiváží zejména turisty z Ruska, ale též vypravuje tuzemské zájemce charterovými lety do exotických destinací. Pardubický vzdušný přístav očekává velkou investici v hodnotě 280 milionů korun z evropských fondů do výstavby nového terminálu a celkového zlepšení technického zázemí. V loňském roce kvůli globální krizi přepravilo necelých padesát tisíc pasažérů, což bylo skoro o polovinu méně než rok předtím. V letošním roce se ale předpokládá opět zlepšení. V této souvislosti se také znovu hovoří o změně akcionářské struktury. „Letiště má význam pro celý kraj. Bylo by spravedlivější, kdyby akcie byly půl na půl. Myslím si, že město do budoucna nebude schopné samo letiště utáhnout, má jiné velké investiční akce. Kraj má výrazně větší rozpočet,“ podotýká náměstek hejtmana Jan Tichý.

Pardubice nyní ovládají ve společnosti East Bohemian Airport přibližně dvě třetiny akcií, kraj třetinu. Samotné letiště vlastní armáda. Dlouhou dobu se plánuje též splavnění Labe až do Pardubic, o kterém se přes protesty ekologů nadále uvažuje. „Vybudování koncového veřejného přístavu na Labi, včetně navazujícího dopravně-logistického centra, je stále aktuální,“ prohlašuje náměstek hejtmana Roman Línek. Nejvyšší správní soud nedávno zrušil několik zamítavých rozhodnutí krajského soudu. „V současné krajské koaliční smlouvě je dosplavnění Labe jednou z priorit. Nejedná se o megalomanský projekt, ale dokončení zajímavého infrastrukturního projektu, který může v době krize i po ní napomoci atraktivitě i ekonomické síle východočeského regionu,“ tvrdí Línek.

#####Chystá se největší bytový projekt od roku 1989

Strategie města se podle magistrátu zaměřuje na ekonomický rozvoj a pracovní sílu, dopravu, životní prostředí a bydlení a celkově získání statutu přitažlivého a aktivního města. „Jde o posílení vnímání Pardubic jako města sportu, univerzitního města, města v zeleni a s velkým kulturním a společenským potenciálem,“ líčí hlavní architektka Nacu. „Osm projektů v rámci Integrovaného plánu rozvoje města umožní získat do roku 2013 na zkvalitnění prostředí v centru města a rozšíření nabídky možností trávení volného času dotace ve výši přibližně 421 milionů korun, z toho zhruba 387 milionů korun z evropských fondů,“ dodává Nataša Hradní z tiskového oddělení magistrátu. První projekt - Integrační centrum sociálních aktivit - odstartoval v březnu, když Česká abilympijská asociace vybuduje centrum v části bývalé tiskárny v centru města.

Dále jde třeba o rekonstrukci nevyhovujícího plaveckého areálu v moderní sportovní a zábavní komplex. Ekonomická síla Pardubic nyní přináší i největší rezidenční projekt v porevoluční historii města. Firma Stavconsult Projekt hodlá stavět komfortní bytovky i luxusní atriové domky na sídlišti Nová Cihelna, v severní části krajské metropole poblíž výpadovky na Hradec Králové a s výhledem na středověký hrad Kunětickou horu. První domy mají začít vyrůstat na jaře letošního roku, první majitelé se budou nastěhovávat o rok později. Do roku 2025 by zde mohlo najít domov až 6500 lidí. Ceny se mají pohybovat od dvou do devíti milionů korun.

#####Rekonstrukce plaveckého stadionu se protahuje

„Jsme přesvědčeni a právní rozklad nám dává za pravdu, že kritérium, kvůli kterému antimonopolní úřad zadání veřejné soutěže zrušil, bylo přiměřené. Chceme dosáhnout změny rozhodnutí ÚOHS. Věřím, že uspějeme a tím urychlíme zahájení již nyní zpožděné rekonstrukce,“ upozorňuje náměstek primátora Alexandr Krejčíř. Na papíru je také další rozšiřování obchodního centra AFI Paláce Pardubice o hotel a rezidenční projekt, včetně kanceláří.

#####TechnoPark láká špičkové technologie

Investory z oblasti špičkových technologií láká zdejší TechnoPark, který vyrůstá ve spolupráci místních samospráv a univerzity. Nabízí kancelářské a laboratorní prostory, poloprovozní a výrobní haly. Příčkové moduly mohou být flexibilně uspořádány, k dispozici je optické datové a telefonní připojení, jakož i Wi-Fi nebo VoIP telefonie. Z celkových 8100 čtverečních metrů pronajímatelné plochy je obsazeno asi 42 procent.