Pozor, důlní vlivy. Tak vítá řidiče město Karviná

Pozor, důlní vlivy. Dopravní značka, která je karvinskou raritou. Vyskytuje se na nejrušnějších silnicích první třídy.

Plenivá těžba černého uhlí přinesla Karviné mimo jiné i jednu dopravní zvláštnost. Je jí dopravní značka Pozor, důlní vlivy. V Karviné a okolí se s ní řidiči setkávají i na velmi frekventovaných silnicích první třídy. Upozorňuje na zvlněná místa, výmoly, díry i možné důlní otřesy.
„Je to unikátní věc v České republice, ale i ve střední Evropě,“ řekl Ivan Velebnovský z Ředitelství silnic a dálnic v Ostravě. Míní, že nejde jen o samotnou dopravní značku, ale i o fakt, že v Karviné stavěli cestáři silnice na silně poddolovaném území. Řidiči v Karviné dodnes jezdí nad oblastmi, kde se stále těží.
Tyto speciální značky upozorňující řidiče na důlní vlivy jsou například na silnici směrem na Český Těšín. Další jsou už od devadesátých let v blízkosti dolu ČSA v části Karviné-Doly, a to na silnici, která spojuje Karvinou s Ostravou.
„Těžba v této oblasti potrvá podle informací dolů do roku 2013, země bude klesat i následující tři roky. Mělo by jít ještě asi o šedesát centimetrů. Teprve potom můžeme začít s celkovou opravou této silnice,“ vysvětloval Velebnovský.
Zatím se silnice vlní, praská a propadává tak jako okolní krajina. Kromě rušné dopravy zůstalo kolem dolu ČSA jen málo z dřívějšího života městečka s několika tisíci obyvateli. I hroby podivně zvlněného hřbitova se nezadržitelně propadávají, náhrobky praskají. „Jednou budou možná pozůstalí chodit za svými mrtvými až do šachty,“ přemýšlel Velebnovský. Nedaleký šikmý kostel svatého Petra z Alkantary se dál naklání a dokresluje, co těžba s krajinou dělá.
Správce silnic neustále dokola frézuje a lepí. „Opravy na poddolovaném území jsou samozřejmě častější, protože terén se stále mění. V oblasti Karviné–Doly je místy už čtyřiceticentimetrová vrstva asfaltu,“ dodal Velebnovský.
Zástupci ředitelství silnic a dálnic i správci poddolovaných silnic druhé a třetí třídy se pravidelně scházejí s vedením šachet a dopravními policisty a řeší aktuální stav cest. „Kromě speciálních dodatkových tabulí omezujeme podle stavu silnice i povolenou rychlost. Řidiči ji ale velmi často nedodržují a i v oblasti důlních vlivů, kde je povolená třeba padesátka, jezdí běžně stokilometrovou rychlostí,“ řekl komunikační inženýr z Dopravního inspektorátu Karviná Pavel Balicki. Zdůraznil, že Pozor, důlní vlivy je dodatková tabule k dopravní značce upozorňující na nerovnosti na silnici. Pouze v Karviné má ale dodatková tabule, která by měla co nejpřesněji vystihnout druh nerovností, takové znění.

OKD platí za škody

Těžební firma OKD má podle důlního zákona povinnost nahrazovat důlní škody. Silnice k nim samozřejmě patří. Teoreticky může po OKD žádat náhradu škody i řidič, který prokáže vznik škody z důvodu důlních vlivů na silnici, za něž nemůže správce. „Podobný případ ale nepamatuji,“ řekl Velebnovský, jenž pracuje v úseku majetkové správy. Za dopravní nehody poddolovaná silnice většinou nemůže. „I v oblastech s důlními vlivy lidé bourají především kvůli nedodržování rychlosti a nepřizpůsobení jízdy stavu silnice,“ dodal Balicki z dopravního inspektorátu.
OKD ale i tak platí. „V roce 2009 jsme vydali na důlní škody téměř tři sta milionů korun. Část peněz šla právě na silnice,“ uvedla mluvčí firmy Zuzana Koláriková. Zdůraznila, že společnost OKD investuje další peníze do obnovy krajiny, nové techniky a šetrnější těžby.
Pro lidi z Karviné a okolí jsou důlní vlivy na silnici samozřejmostí. „Děly se tady i horší věci. Mnoho lidí nepřežilo likvidaci svých domů a skončilo předčasně na tomto hřbitově,“ řekl návštěvník jednoho z největších karvinských hřbitovů v Dolech Rudolf Balcárek.