Přilba? V té bychom vypadali blbě, tvrdí bruslaři

Test Sedmičky ukázal, že Zlíňané přilbu při bruslení nasazují jen málokdy. Ve městě se přitom nedávno zranil malý chlapec.

Stále více Zlíňanů využívá jarní slunečné počasí k relaxu na kolečkových bruslích. Sedmička ale zjistila, že drtivá většina z nich riskuje, protože na trasy vyráží bez přilby a chráničů.
Právě na chybějící přilbu doplatil v prvním květnovém týdnu desetiletý Pavel Hnilica, který jen kousek od Vršavy spadl a o obrubník si poranil hlavu i ucho. „Měl i slabý otřes mozku, musel zůstat dva dny doma. Můj otec ještě ten den odpoledne šel a koupil mu novou přilbu. Byla chyba, že ji neměl a jsem ráda, že to neskončilo hůře. Doktor říkal, že stačilo málo a mohla mu prasknout lebka,“ uvedla jeho matka Jaroslava Hnilicová.
I proto Sedmička sledovala v pátek 6. května dvě hodiny provoz na cyklostezce k Vršavě. Přilbu měl jen každý desátý bruslař. Za dvě hodiny projela kolem na bruslích více než stovka lidí. „Já to nepotřebuju, jezdím už tři roky a spadla jsem maximálně jednou, a to ještě kvůli cyklistovi, který jel po stezce, jako by byla jeho,“ hájila se například Pavla Adamcová, která na stezce jela s přítelem pouze v nátělníku a kraťasech.
Hlavně image Test Sedmičky ukázal, že přilbu považují lidé za zbytečnost vhodnou akorát tak pro malé děti.
„Dokážete si představit, jak bych vypadala s přilbou. Já si dávám pozor,“ tvrdila další z bruslařek, čtyřicetiletá Anna Cedidlová.
Výmluvy všech bruslařů, kterých se redaktoři Sedmičky při testu ptali, proč nemají helmy, byly stejné. Zatímco dívky nebo ženy nenosí přilbu, protože se v ní „necítí dobře“, pro muže je to zbytečný doplněk. „To bych si připadal jako debil,“ nebral si servítky student Petr Břežný. Bez přilby už zřejmě nikdy v životě na brusle nevyrazí pětadvacetiletý Dušan ze Zlína, který vloni neubrzdil sjezd z kopce a vjel do křižovatky, kde se srazil s autem. Vědomí nabral až po devíti dnech ve zlínské nemocnici. Během sedmihodinové operace třísla a pánve mu lékaři vyměnili třicet litrů krve. Jeho návrat do normálního života trval dva měsíce. „Každé zranění bylo prakticky smrtelné, lékařům se mě ale podařilo zachránit,“ říká mladík.
Protože policejní tabulky neodlišují bruslaře od chodců, neexistují žádné přesné statistiky zraněných bruslařů.
Ústřední automotoklub České republiky ale poukazuje na studii švýcarských dětských chirurgů. Ta ukázala, že z celkového počtu 6500 nehod dětí ve věku do šestnácti let se tři sta šedesát případů týkalo bruslařů nebo skateboardistů.
Odborníci upozorňují, že pokud lidé nemají doma přilby na kolečkové brusle, mohou použít cyklistické.
„Jsou si hodně podobné, liší se pouze tím, že na kole padají lidé obvykle dopředu, takže u cyklistických přileb je větší důraz na ochranu čela. Ovšem pomohou určitě i při pádu dozadu, což je častější případ lidí na bruslích,“ říká majitel obchodu se sportovním zbožím Jiří Kolář.
Ten současně upozornil na to, že než bruslař zabrzdí, trvá mu to příliš dlouho. „Brzdná dráha kolečkových bruslí je v porovnání například s obyčejným bicyklem dvojnásobná, s automobilem dokonce čtyřnásobná,“ popsal Kolář.
Téměř čtyřicet procent všech lidí, kteří upadnou na bruslích, se zraní v horní části těla, deset procent na hlavě. Právě zranění hlavy při bruslení nejčastěji postihuje děti do čtrnácti let. Ty si také častěji než dospělí spíše zlomí ruku nebo poraní kolena. Dospělí padají z výšky, a tak mívají i poraněnou páteř a naraženou kostrč.
Lékaři doporučují, aby každý bruslař měl nejen helmu, ale také chrániče zápěstí, loktů a kolen.
Přilby přitom nejsou nijak drahé, za nejlevnější ve značkových prodejnách lidé zaplatí pět set korun, v supermarketech se dají helmy koupit i levněji.
„Zranění hlavy může v lepším případě skončit otřesem mozku, v tom horším potom mozkovým krvácením. To je o to víc nebezpečné, že se nemusí projevit hned a leckdy může končit smrtí bruslaře,“ říká zlínský sportovní lékař Lubomír Nečas.
Na internetu se rovněž objevuje celá řada textů, které lidem radí, jak správně padat, aby si co nejméně ublížili. Například v Akademik sport centru Univerzity Palackého v Olomouci existuje i speciální kurz.
„Pádu je lepší se nevzpírat, padnout raději dřív, jinak si člověk zlomí ruce. Děti to dělají automaticky. Dospělý z obav, tomaticky.
že se pádem ztrapní, se vzpírá do poslední chvíle, to je spíše k horšímu,“ uvedl lektor kurzu Jiří Vaculík.
Bruslaři pod zákon?
Odborníci se shodují v tom, že by bezpečnosti určitě prospělo, kdyby politici uzákonili povinnost nosit při jízdě na kolečkových bruslích ochrannou přilbu či chrániče chránina klouby.
„Alespoň pro děti by to bylo vhodné.
Taková povinnost nyní vůbec neplatí,“ říká lékař Nečas.
Politici se již návrhem zabývali.
„Je to zatím stále otevřená věc,“ potvrdil Karel Hanzelka z ministerstva minisdopravy.
Nehody jsou podle oslovených lidí na zlínských cyklostezkách zcela běžné.
„Bruslaři se občas srazí také s cyklistou nebo upadnou kvůli psům, kteří se jim připletou do cesty,“ všimla si Hana Vaculíková, která bydlí v těsné blízkosti cyklostezky směrem na Kostelec.