Reklamní cedule? Šup pod střechu

Za stojany postavené načerno na chodníku budou vysoké pokuty. Místní živnostníci už mají trik. Cedule opírají o zeď.

Sedmdesát korun na den. Takový poplatek chce budějovická radnice po živnostnících, kteří mají v centru města před obchody stojany s reklamou nebo nabídkou jídelníčku. Aby mohli úředníci lépe kontrolovat doklady o zaplacení, vymysleli samolepky na způsob dálničních známek. Budou na poutačích.
Dodržování staré vyhlášky začala teď ostře sledovat městská policie. Drobní podnikatelé spustili křik. „Strážníci mi řekli, že nezaplacené tabule zatím tolerovali. Tlačí je ale magistrát. Pro mě to znamená dvacet tisíc za rok,“ zlobí se vedoucí restaurace Vatikán na Lannově třídě Martin Šnokhaus.

S kolostavem ušetří

Živnostníci se shodují, že město tím brzdí jejich podnikání. Dostali nápad. „Tabule s nabídkou zboží opíráme o zeď domu, aby nezasahovaly do chodníku,“ vysvětluje vedoucí uzenin na Lannově třídě Hana Trnková. Některá řeznictví mají teď u zdi až deset tabulí s nabídkou salámů a masa. Jiné obchody stojany stáhly do vchodů nebo pod římsy a převisy střech. Obchodníci si myslí, že takové pozemky nemůže radnice zpoplatnit jako zábor veřejného prostranství.
Podle sazebníku platí majitel reklamy na chodníku, pokud ten je majetkem města, sedmdesát korun denně za čtvereční metr. V historické části a na Lannově třídě. Pokud si dá pod reklamu stojan na kola, ušetří. Zaplatí jen pět set korun za rok. Méně stojí také vystavení květinového zboží. Jen deset korun denně za metr. Pro Miluši Podlešákovou z květinářství v ulici U Černé věže je ale i taková částka vysoká. „Klesají nám stále tržby. Město by mělo spíš podporovat drobné podnikání,“ míní. Stojany vadí Andree Musilové. „Překáží všem maminkám s kočárky. Musím čekat, než mě někdo pustí ho objet,“ namítá.
Budějovické centrum a pěší zóna na Lannovce se po první policejní kontrole změnily. Hodně reklamních stojanů z chodníků zmizelo. S výjimkou Krajinské ulice, kde stojí reklamy a mnohde i vystavené zboží v podloubí. Majitelé těchto domů tvrdí, že podloubí jsou součástí jejich pozemků, a nejsou tedy veřejným prostranstvím. Platit městu za zábor tedy nemusí.
Zatím to uznává i náměstek primátora Kamil Calta. „Sazebník za umístění propagačních nebo reklamních zařízení vychází z platné vyhlášky. Místa v podloubí jsou ale problematická, i když žádný soud zatím nerozhodl, jestli opravdu patří k domům,“ naznačuje.
Už před osmi lety se radnice pustila do sporu s majiteli těchto domů. Ti ale prosadili, že poplatky za zábor pro reklamy platit nebudou. „Máme usnesení správního úřadu, že podloubí v Krajinské ulici nejsou veřejným prostranstvím,“ upozorňuje Karel Pražák ze Sdružení majitelů historických domů.
Právě tyto chodníky zavalené stojany nejvíc lidem vadí. „Těžko se tudy chodí,“ říká nevidomý Aleš Klabouch.
Podle některých živnostníků je absurdní, jestliže chce radnice pomocí poplatků vyčistit trasy pro invalidy. Tvrdí, že za peníze takhle umožní třeba celý les reklam na chodících.
Zdravým chodcům tolik vývěsky v cestě nevadí. Cyklisté by ale uvítali víc stojanů na kola. V Krajinské ulici je musí opírat o zdi domů. Před pivnicí Masné krámy je například stání jen pro čtyři kolaře.
„Nelíbí se mi zboží rozvěšené po zdech domů. Stojany mi ale nepřekážejí,“ míní důchodkyně Dáša Fialová.
Ceník za cedule živnostníků má ale ještě jeden problém. Strážníci často nemohou najít majitele obchodu, který by jim předložil dohodu s městem o záboru a doklad o uhrazení poplatku. „Hlavním důvodem častějších kontrol reklamních stojek bylo větší množství nepovolených reklam. Pro snadnější orientaci budeme zájemcům vydávat samolepky,“ vysvětluje Calta.
Ty mají ukazovat dobu povolení. Nebudou zadarmo. Zájemci je dostanou po uhrazení dalšího poplatku na magistrátu. Samolepka s povolením stojanu na deset dnů bude za sto korun, do půl roku pět set a na delší dobu za tisíc korun. K tomu dál platí sazba sedmdesát korun za metr na den. A reklama načerno? Hříšníkům za ni hrozí pokuta až do půl milionu korun.