Roger Hiorns si hraje na enfant terrible

Roger Hiorns si hraje na enfant terrible

Roger Hiorns si hraje na enfant terrible Zdroj: Galerie Rudolfinum

Galerie Rudolfinum pokračuje ve své zavedené britské dramaturgii další expozicí věnovanou mladému ostrovnímu konceptualistovi Rogeru Hiornsovi. Ten si mezinárodní renomé vysloužil v roce 2009, kdy byl nominován na Turner Prize za silně emoční instalaci Obsazení.

Je tak logické, že se právě Hiorns dostal do hledáčku Galerie Rudolfinum, která se snaží představit českému publiku evropské moderní umění, často s odkazem na tuzemskou postmodernu. Výsledkem je ale výstava díla dalšího z řady umělců, kteří místo návštěvy psychiatra montují svoje nebo raději společenské strachy a obavy do umění.

Rozlehlé rudolfinské sály nabízejí holé stěny a potrubí leteckých motorů narvané společensky nejoblíbenějšími antidepresivy Citalopram. Na vysloužilém motoru by měl sedět zralý jinoch v Adamově obleku, který si dle fantazie může pohrávat s ohněm. To vše se odehrává pouze v představách a na popisce. Bez těchto doplňků působí celý koncept trochu směšně a hlavně beze smyslu. Život se ztratil. Výstava je „bez šťávy“ jen plná škaredých až depresivních objektů, které jen tak stojí nebo visí ve vzduchu.

Totéž se opakuje v další místnosti. Ale místo motoru konceptualista použil žulový oltář, který zdaleka oltář nepřipomíná. Zde se již podepsal jeden chtivý či znuděný návštěvník a zanechal na ostrovním oltáři svůj otisk.

Hiornse lze milovat i nenávidět zároveň. Přijetí jeho děl kvůli jejich touze po pravdě či odmítnutí pro jejich nepohodlnost nebo spíše nesmyslnost je už na každém člověku, jeho vnímání reality a hlavně umění.

Roger Hiorns
Galerie Rudolfinum
Režie: Steve McQueen
Výstava trvá do 9. srpna
Hodnocení: 30 %