Sedm výrobků, které proslavily Opavu i ve světě

Oplatky, nanuky, léky nebo barva. Výrobky, které se dokázaly prosadit i v zahraničí, se vyrábějí v Opavě.

Opava nepatří k největším městům, přesto dala světu celou řádku vynikajících osobností. Slezskou metropoli ale proslavily i výjimečně kvalitní výrobky, které jsou známé i za hranicemi České republiky. Proslavily ji oplatky, tyčinky i nanuky. A třeba i nový hadraplán, který se zrodil právě v Opavě.

Oplatky Opavia

Snad nejvíce je Opava spojována s oplatkami ze závodu Opavia. Starousedlíci vědí, že známé Fidorky dostaly název podle původního majitele továrny na Olomoucké ulici Theodora Fiedora. Ten v roce 1840 začal prodávat oplatky pečené nad ohněm v železných kleštích. Po válce dostala továrna název Opavia a začaly se v ní podle receptu Viléma Škvarla péct Tatranky. „V roce 1990 jsme po rekonstrukci rozjeli novou linku na výrobu Zlatých oplatek a zařízení na výrobu čokoládové polevy. Od roku 1999 už všechny oplatky vyrábíme v novém závodě ve Vávrovicích,“ řekl ředitel opavského závodu Opavia Jiří Pokorný.

Bezlepkový nanuk

U zrodu ovocného nanuku s barevnou postavičkou mrože stála Dalena Martiníková. V roce 1992 upravila recepturu původního ovocného nanuku, vyráběného v Opavě. „Přidala tvaroh, smetanu a změnila čokoládovou polevu. Přesnou recepturu samozřejmě tajíme,“ uvedl ředitel opavského závodu Nowaco Jan Vilímec.
Mrož neobsahuje žádné dochucovací látky a je vhodný pro všechny, kteří mají alergii na lepek. Nanuk je nyní druhým nejprodávanějším nanukem na dřívku v Česku. Firma ročně prodá desítky milionů kusů. Oblíbili si ho i Slováci, Maďaři, Chorvaté a Poláci.

Stoptussin proti kašli

Oblíbené kapky proti kašli vyvinuli lidé v tehdejší opavské Galeně v roce 1985. Dalších sedmnáct let byl Stoptussin k dostání pouze ve formě kapek v malých lahvičkách. „Po revoluci jsme nabídku rozšířili a začali jsme ho vyrábět také jako sirup s karamelovou příchutí, v tabletách a jako kapky ve větších baleních,“ doplnila mluvčí společnosti Teva Czech Industries Karin Martínková. Stoptussin se prodává v šestnácti zemích světa.

Opavské tyčinky

Již od roku 1992 pečou v rodinné pekárně Králových v Kateřinkách Opavské tyčinky. Denně napečou dvě a půl tuny trvanlivého pečiva. „Pečeme čtyři druhy tyčinek: sýrové, chilli, slanina a česnek. Nejžádanější jsou ale naše grahamové tyčinky a grissini,“ řekl Miroslav Král, který má na starosti pekárnu. Práce v ní začíná už ve čtyři hodiny ráno a končí v deset večer. „V hlavní sezoně zaměstnáváme třicet lidí a tyčinky vyvážíme do celé České republiky a na Slovensko,“ doplnil syn Tomáš Král.

Prášková barva

Prášková barva známá pod názvem Komaxit a nyní Interpon se v komárovském závodě Balakom začala vyrábět už v roce 1975. „Neobsahuje žádná rozpouštědla a veškerý prášek, který při nanášení na nábytku neulpí, lze použít znovu při dalším nástřiku,“ vyjmenovával výhody marketingový manažer Akzonobel Petr Šenkypl. Barvu lidé najdou například na radiátorech, ledničkách nebo pračkách. „Aby ji mohl výrobce využít, musí mít speciální lakovací zařízení. Prášek se napřed nastříká a pak vypálí v peci při teplotě asi 180 stupňů Celsia,“ popisoval Šenkypl. Při výrobě nevzniká nebezpečný odpad, ani pracovníci nejsou vystaveni žádnému zdravotnímu riziku.

Kateřinská káva

Milovník kávy, který zavítá do pražírny a krámku Ludmily Říčné v Kateřinkách, rozhodně neodejde s prázdnou. Čerstvě upraženou kávu mu totiž namelou podle toho, jak si ji chce uvařit. „Na překapávanou kávu je nejlepší středně mletá, na klasického turka musí být velmi jemně umletá káva. Při výrobě espresa záleží na přístroji, používá se střední až hrubě mletá káva,“ prozradila Říčná. Lidé si mohou vybrat ze sedmi druhů kávy a čerstvá kávová zrna tam vozí z Indie, Columbie, Brazílie a Guatemaly.

Hadraplán pro bohaté

Nový model velorexu s označením Velor-x-trike vznikl také v Opavě. Motocyklový nadšenec Pavel Brída už jeho první model představil na veletrhu v Brně a Bratislavě. I když si nový velorex bere z toho původního základní prvky jako karbonovu karoserii, LCD displeje a dvě stě koní pod kapotou původní tříkolka neměla. „V porovnání hmotnosti a výkonu se nový velorex může měřit se sportovními auty,“ řekl Brída. Levným lidovým vozítkem už tento hadraplán není. Jeho nová základní verze stojí půl milionu korun.