Solární letoun vyrazil z Číny k nejdelší etapě cesty kolem světa

Solární letoun Solar Impulse 2 v čínském Nankingu před startem na Havaj

Solární letoun Solar Impulse 2 v čínském Nankingu před startem na Havaj Zdroj: ctk/AP

Solární letoun Solar Impulse 2 v čínském Nankingu
Solární letoun Solar Impulse 2 odstartoval z čínského Nankingu směr Havaj
Zleva: švýcarský pilot a spoluautor projektu Solar Impulse Bertrand Piccard (vlevo), monacký princ Albert II a šéf mise Raymond Clerc v čínském Nankingu.
letadlo na solární pohon SI2 týmu Solar Impuls, které se pokusí obletět planetu
letadlo na solární pohon SI2 týmu Solar Impuls, které se pokusí obletět planetu
18
Fotogalerie
Letoun na solární pohon Solar Impulse 2 v neděli nad ránem místního času (v sobotu večer středoevropského času) vyrazil na nejdelší etapu svého letu kolem světa. Několikrát odložená cesta z Nankingu na východě Číny na Havajské ostrovy by měla podle pilota Andrého Borschberga trvat až šest dní.

„Bude to let mého života,“ uvedl krátce před odletem Borschberg, který je spolu s dalším Švýcarem Bertrandem Piccardem autorem projektu solárního stroje a zároveň se s ním střídá v pilotování jednotlivých etap.

Borschberg přiznal, že je pro něj tato sedmá etapa velkou neznámou. „Nejsem si jist, jak se bude SI2 chovat během tolika dní a nocí,“ napsal. Podle dříve zveřejněných plánů švýcarská dvojice počítala s tím, že solární stroj poletí pět dní a nocí v kuse, nyní Borschberg mluví o šesti dnech.

Dvaašedesátiletý pilot by s letounem měl překonat vzdálenost 8500 kilometrů. Kromě letadla bude prý dosud nezažitou zatěžkávací zkouškou také pro něho samotného. „Bude to pro mě objevování toho, jak se cítím a jak jsem se schopen udržovat během těch pěti či šesti dnů ve vzduchu,“ řekl stanici BBC.

Podle Picarda, který kolegovi popřál před odletem hodně štěstí, nemůže pilot příliš dlouhou dobu odpočívat. Letadlo je sice vybaveno autopilotem, toaletou a zásobami vody a jídla, nicméně je velmi citlivé na turbulence, kvůli nimž je třeba být ve střehu.

Cesta kolem světa začala 9. března v Abú Zabí ve Spojených arabských emirátech. Má trvat pět měsíců, z toho vlastní let 25 dní. Celá trasa by odhadem měla být dlouhá asi 35 tisíc kilometrů.

První etapy cesty probíhaly v relativně rychlém sledu, na čínském východním pobřeží se však letoun zdržel více než měsíc při čekání na počasí vhodné ke startu, který byl několikrát na poslední chvíli odložen. Piccard a Borschberg se projektem snaží podpořit využívání sluneční energie.

Větší rozpětí než Boeing 747
Solar Impulse 2 je vylepšenou verzí prvního letadla Solar Impulse, které oba piloti vyzkoušeli při přeletech nad Evropou, Afrikou a Spojenými státy. Na svém povrchu má 17 248 fotovoltaických článků, které s pomocí lithiových baterií dodávají energii čtyřem motorům. Letoun má rozpětí křídel 72 metrů, což je více, než má Boeing 747. Váží ale jen 2,3 tuny, tedy asi jako větší osobní automobil.

Let z Nankingu na Havaj, který má trvat asi 130 hodin, lze sledovat v reálném čase na internetu. V případě vážné poruchy, znemožňující další let, by Švýcar měl vyskočit z letounu padákem do oceánu, nejspíše stovky kilometrů daleko od veškeré pomoci.

„Nevidím to jako riskantní, protože jsme dlouho pracovali na různých problémech. Například pokud přijdu o jeden motor, mohu letět na tři ostatní,“ poznamenal pilot. „Pro případ nejhoršího mám padák a záchranný vor a vím, jak je použít. Samozřejmě doufám, že to nebudu potřebovat,“ dodal. Bude-li let úspěšný, další etapa povede z Havaje do Phoenixu v Arizoně.