Ural: Náklaďáky do těžkého terénu se vyrábí téměř osmdesát let | E15.cz
KoronaHelpdesk E15

Jak uspět v krizi

Sovětská klasika jménem Ural. Náklaďáky do těžkého terénu automobilka vyrábí téměř osmdesát let

Ondřej Pavlůsek - Auto.cz

Mezi jedny ze slavných ruských automobilek bezesporu patří Ural. Výrobce se po celou dobu své existence zaměřuje především na těžká nákladní vozidla do těžkého terénu.

Historie výrobce nákladních automobilů Ural se začala psát v roce 1941, když Státní komise pro obranu SSSR rozhodla o přesunu automobilové výroby z moskevského závodu ZiS (Zavod imeni Stalina) do oblastí, jimž hrozilo menší nebezpečí od postupující německé armády. Město Miass v Čeljabinské oblasti se nejprve stalo útočištěm pro výrobu motorů, převodovek a zadních náprav pro nákladní vozidla, která byla vyráběna v Uljanovsku a nadále i v Moskvě.

Sovětský svaz však zoufale potřeboval mnohem více nákladních vozidel a Statní komise pro obranu SSSR dne 14. února 1943 učinila nové rozhodnutí o přesunutí výroby nákladních vozidel z Uljanovska do Miassu. První třítuny ZiS-5V opustily montážní linku v Miassu dne 8. července 1944 a již 30. září stejného roku i přes těžkosti válečné výroby sjelo z výrobní linky tisící vozidlo. V tomto období nesl závod název UralZiS (Uralskij zavod imeni Stalina) a vyráběl vozidla z produkce moskevské automobilky ZiS.

Cybertruck od Tesly by v Evropě zatím jezdit nemohl, neprošel by testy, tvrdí expert

UralZiS-5M ve druhé polovině čtyřicátých let představoval modernizované provedení původního válečného modelu. Základem tohoto vozidla byl klasický žebřinový rám a k pohonu zadních kol sloužil zážehový řadový šestiválec o objemu 5,55 l s nejvyšším výkonem 59 kW a později 62,5 kW. Vzhledem k nedostatku benzinu byl vyráběno i provedení na dřevoplyn. Standardem bylo valníkové provedení, ale vyráběny byly i sklápěče, cisterny a jeřáby.

UralZiS-355M se na konci padesátých let dvacátého století stal přímým nástupcem modelu 5 a jeho odvozených verzí. Na svého předchůdce tento model navazoval koncepcí i konstrukcí podvozku s konfigurací 4x2 a zároveň i pohonnou jednotkou v podobě zážehového řadového šestiválce o objemu 5,55 l a výkonu 70 kW. Mezi hlavní přednosti tohoto modelu patřilo provedení a vybavení jeho celokovové kabiny s výkonnějším topením, elektrickými stěrači a dalšími prvky výbavy zvyšujícími komfort obsluhy.

Celý článek a kompletní fotogalerii najdete na webu auto.cz >>>

Autor: Ondřej Pavlůsek - Auto.cz
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!