Test: řidiči nečekají

Třetině Opavanů, oslovených v anketě Sedmičky, vadí přístup řidičů městské dopravy k cestujícím.

Redakce Sedmičky oslovila v ulicích Opavy šedesát lidí s otázkou, jak jsou spokojení s městskou hromadnou dopravou. Osmnáct procent lidí bylo zcela spokojeno. Čtvrtině na zastávkách chybí informace o jízdném a plánek tras a třetině vadí neochota řidičů. „Vadí mi chování některých řidičů. Rozjíždějí se dříve, než si poslední nastupující stačí odtrhnout lístek. Když je to starší člověk, má co dělat, aby nespadl. Často také zavřou dveře dobíhajícímu člověku těsně před nosem,“ popsala jednapadesátiletá Anna Králová.
Redaktoři Sedmičky také na vlastní kůži vyzkoušeli, zda jsou stesky lidí oprávněné. Otestovali devět různých linek a sledovali časy příjezdů i chování řidičů.
Výsledek? Hromadná doprava nemívá zpoždění. Ani jeden z řidičů však před odjezdem nepočkal, až si cestující sednou.
„Je v zájmu každého řidiče, aby mu v autobuse nikdo nespadl. To, jak se zachová, závisí na jeho profesionalitě. Pokud nastupuje starší člověk o holi, určitě se nerozjede,“ tvrdí ředitel Městského dopravního podniku Opava Hynek Woitek.

Zkušenosti cestujících

Zatímco vedení Dopravního podniku tvrdí, že devadesát procent cestujících je se službami firmy spokojeno, anketa Sedmičky ukázala něco jiného. Redaktoři oslovili šedesát lidí a třetina z nich měla výhrady k chování řidičů. Test Sedmičky nepotvrdil, že by řidiči byli na cestující hrubí. Většinou jsou ale neohleduplní a ze zastávek vyjíždějí dříve, než si stačí cestující sednout. Špatnou zkušenost s nimi měla třeba jednasedmdesátiletá Otýlie Masková, když se před osmou hodinou ranní vydala k lékaři. „Když se trolejbus rozjel, řidič ke mně prohodil: To tak rád vidím důchodce, kteří jedou v době, kdy jezdí školáci do školy. Tak jsem se ohradila, že jedu k lékaři,“ popsala Masková. Řidič odpověděl, že se mohla objednat na pozdější dobu. „To se mě dotklo. Měla jsem v hlavě různé myšlenky, a pak narazím na takového hulváta,“ dodala Masková.
Podle vedoucího dopravy opavského Dopravního podniku Josefa Krause na takové jednání řidič nemá právo. „Jestli takto reagoval, je to špatné,“ řekl Kraus a doporučil, aby cestující svou stížnost poslala buď písemně, nebo osobně. „Jen tak můžeme sjednat nápravu,“ zdůvodnil Kraus.
Špatné zkušenosti ale nemají jen staří lidé, ale také maminky s kočárky. „Šla jsem se zeptat řidiče, jestli mi vezme kočárek. Kývl a já šla k zadním dveřím. Ty ale neotevřel, a když jsem se šla po chvíli zeptat proč, povýšeně řekl, že nejdříve musím zaplatit jízdné. Nechápu, proč mi to neřekl hned,“ popsala Baierová.

Anketa mezi cestujícími

Pouhých osmnáct procent lidí, které redaktoři Sedmičky v anketě oslovili, nemělo k městské hromadné dopravě žádné výhrady. „Jezdím pravidelně a jsem spokojený. Řidič je taky jen člověk, nemusí se přece pořád usmívat,“ řekl například Petr Macek.
A co nejčastěji kromě chování řidičů Opavanům vadí? Pětadvacet procent lidí by chtělo mít na zastávkách více informací a dvanácti procentům cestujících vadí staré trolejbusy a autobusy. Osm procent vyčítá řidičům nedochvilnost a tři procenta uvedla jiný důvod nespokojenosti.

Test Sedmičky

Zda jsou stížnosti Opavanů oprávněné, se redaktoři Sedmičky vydali zjistit do ulic Opavy. Otestovali devět linek městské hromadné dopravy a hlídali, zda řidiči dodržují jízdní řád a jak se chovají k pasažérům.
Jízda začala na zastávce U Soudu linkou 201 na Vaníčkovu. Odtud se redaktoři vydali linkou 221 k nemocnici, a pak linkou 209 k Ostroji. Pak linkou 209, ale s jiným řidičem, k divadlu. Potom linkou 203 na Šeděnkovu a se stejným číslem trolejbusu, ale jiným řidičem na Dolní náměstí. Cesta pokračovala z Praskovy linkou 211 na Podvihov a zpátky na Praskovu. Poslední dvě jízdy vedly od soudu linkou 209 na Dolní náměstí a odtud linkou 208 na Ratibořskou.
Výsledek? I teď v zimě jezdí spoje přesně. A během cest k žádnému konfliktu mezi řidičem a cestujícími nedošlo.
Problémem ale byly odjezdy trolejbusů ze zastávek. Sedmička projela osmdesát zastávek s devíti různými řidiči. Všichni se ale na každé zastávce rozjeli hned, jakmile nastoupil poslední cestující. Nepočkali, až si lidé sednou. Zvláště starší lidé měli potíže s rovnováhou. Jeden muž středního věku se při rozjezdu hlavou uhodil do automatu na prodej jízdenek. Na zastávce u divadla řidič těsně před dobíhající ženou zavřel dveře a ujel. Přitom ji musel dobře vidět.

Řidiče kontrolujeme neustále Městský dopravní podnik řídí Hynek Woitek téměř deset let. Podle jeho slov se firma snaží nabízet co nejlepší služby, ale uvědomuje si, že v některých oblastech má ještě rezervy. Zjišťujete si spokojenost cestujících? Co dva roky necháváme dělat průzkum kvality služeb, poslední je z dubna 2009. Téměř devadesát procent z 632 dotázaných bylo s našimi službami zcela nebo spíše spokojeno. Oproti průzkumu z roku 2007 se spokojenost zvýšila. Zatímco u řady jiných dopravců mírně klesá, v Opavě je tomu naopak.

Třetině dotázaných v anketě Sedmičky se nelíbí přístup řidičů k cestujícím. Kontrolujete je? Neustále. Kontroly dělají určení zaměstnanci i lidé z externí firmy. Víme, že nešvary v tomto ohledu existují, ale je to spíše otázka jednotlivců. Kontroly mají i preventivní charakter, proto v nich nesmíme polevovat. Řidiči každý rok absolvují i školení a tréninky na zvládání krizových situací a předcházení konfliktů. Řidič denně přepraví stovky lidí a často je on tím prvním, na kterém si cestující vybije zlost, když se mu nelíbí jízdní řád nebo mu v odbavovacím systému propadne mince. Za to ale řidič nemůže, jeho úkolem je bezpečně přepravit cestující z bodu A do bodu B. Například začátkem ledna při kalamitě naši zaměstnanci ani nespali a udělali maximum pro zprovoznění MHD. To lidé bohužel nevidí.

Evidujete stížnosti lidí, nespokojených s chováním řidičů? Máme zhruba dvacet stížností za rok. To je opravdu zlomek cestujících. Ročně přepravíme asi dvanáct milionů osob.

Lidé v anketě Sedmičky na zastávkách postrádali údaje o jízdném a plánky tras. Označník na zastávce má pevný rozměr, máme omezený prostor. Rozšířené informace s plánky jsou na uzlových zastávkách, například u východního nádraží. Plánek je i uvnitř vozů a aktuální tarif u předních dveří každého vozu. Uvažujeme o venkovních informačních panelech na uzlových zastávkách. Lidé by tak nemuseli hledat v jízdních řádech, ale rovnou by viděli, že například nejbližší spoj na Jaktař jede za tři minuty. Rádi bychom s přípravou projektu začali letos.