Turisty uvítá Radecký

Počet turistů v Olomouci klesá, podle odhadu až o dvanáct procent. Město chystá nová lákadla.

Ročně přijíždí do Olomouce asi sto tisíc návštěvníků. Polovina z nich je Čechů. Ze zahraničních turistů to jsou nejčastěji Němci, následují Slováci a Poláci. Město pro ně chystá pro letošní sezonu další lákadla.
Novým „maskotem“ se nakonec nestal generál Lafayette, ale maršál Radecký. „Přestože je Lafayette celosvětově známější, byl tady ještě jeden důvod, proč jsme upřednostnili rakouského vojevůdce. Chtěli jsme pozitivně laděnou osobnost. Radecký byl velitelem pevnosti, Lafayette jejím vězněm,“ vysvětlila Djamila Králíková ze Sdružení cestovního ruchu Střední Morava.

Radecký je podle ní také lepší pro italské turisty, kterých jezdí do Olomouce hodně. Postavička Radeckého, jak jej ztvárnil grafik Martin Šilar, bude od začátku května provázet turisty všemi tištěnými materiály nové sezony. Jedním z nových motivů při upoutání pozornosti návštěvníků je zaměření na gastronomii. Lákadlem pro turisty má být automat na tvarůžky umístěný na radnici. Mezi další magnety turistické sezony patří otevření soukromé Veteran arény se starými automobily. „Město zde poskytuje sto tisíc korun na průvodcovskou službu,“ sdělil náměstek primátora Jan Holpuch. Podobně radní platí i průvodcovskou službu v olomouckých kostelích. Církevní turistika je zajímavá především pro polské klienty.

A jaká je nejčastější otázka turistů? „Zahraniční hosté se ptají na ubytování, čeští na památky a program. Třeba co stihnou vidět během následujících čtyř hodin,“ uvedl Josef Línek z infocentra.
V budoucnu se chtějí Olomoučtí tematicky zaměřit na vojenskou historii. Využijí k tomu fortové pevnůstky a zvažují i využití podzemí.

Po audioprůvodci v podobě telefonních sluchátek s pěti jazykovými verzemi nabízejí jako novinku službu Olina. Ta umožňuje satelitní navigaci v telefonech nebo kapesních počítačích PDA s fotografiemi a výkladem. Do začátku prázdnin chce město spustit rovněž nový turistický internetový portál.