Vědcům se podařilo zrekonstruovat část DNA bakterie středověkého moru

DNA

Vědcům se podařilo získat zlomky DNA nakažlivého moru, kterému ve 14. století podlehla třetina Evropy. Nalezli je v bakteriích na zubních ostatcích obětí středověké morové epidemie. Ve zprávě, zveřejněné v časopise Nature, patogen nazvali babičkou všech morových nákaz, které po "černé smrti" ze 14. století následovaly.

Bakterie, které posloužily k rekonstrukci části DNA, pocházejí ze zubů obětí moru, jejichž ostatky byly uloženy za epidemie na hřbitově ve východním Londýně. Odhaduje se, že na mor zemřela v letech 1347 až 1353 třetina Evropanů. Původcem onemocnění je bakterie Yersinia pestis, jejímž nositelem jsou blechy.

Na genetickém výzkumu se podílel i profesor Johannes Krause z univerzity v německém Tübingenu. Podle něj jsou všechny současné druhy moru s nalezenými středověkými bakteriemi spřízněné.

„Ukázalo se, že onen dávný kmen Yersinia pestis je velmi blízký společnému předkovi všech moderních kmenů, jimiž se může člověk nakazit dnes. Je to babička všech druhů moru, které jsou nyní kolem nás,“ řekl. Na mor ve světě každý rok stále umírá v průměru 2000 lidí.

Dosud byli odborníci toho názoru, že „černá smrt“ byla další z dlouhé linie morových epidemií, z nichž první je doložena ze 6. století a známá je jako Justiniánský mor. Odhaduje se, že tato epidemie zabila až 100 milionů lidí. Podle nových poznatků ale nebyl Justiniánský mor způsoben stejnou bakterií jako „černá smrt“. „Domníváme se, že jeho původcem byl buď už vyhynulý kmen Yersinia pestis anebo jiný patogen, o němž zatím žádnou informaci nemáme,“ citovala Krauseho stanice BBC.