Veletrh v Barceloně: Důležitost mobilů poroste

Výkonný šéf Nokie Stephen Elop (reuters)

Výkonný šéf Nokie Stephen Elop (reuters) Zdroj: Reuters

Větší, levnější, s větším množstvím aplikací a spárované s chytrými hodinkami. Taková je budoucnost mobilních telefonů, jak ji ukazuje veletrh Mobile World Congress v Barceloně, který patří mezi největší akce svého druhu na světě.

Chytré telefony, takzvané smartphony, již zcela ovládly trh, ostatní hynou na úbytě. V loňském roce se prodalo přes miliardu chytrých telefonů, tedy 53 procent všech prodaných mobilů. Letos by to mělo být již 70 procent. Nálada v barcelonském veletržním centru Fira, kam se sjeli zástupci výrobců telefonů, operátorů a vývojářů aplikací, je proto nadmíru optimistická.

Význam barcelonského veletrhu podtrhuje účast samotného Marka Zuckerberga. Necelý týden poté, co jeho Facebook koupil za neuvěřitelných 19 miliard dolarů společnost WhatsApp, zde měl zakladatel největší sociální sítě na světě první veřejný projev.

Jan Koum, spoluzakladatel firmy WhatsApp, která zatím umožňuje pouze sdílení obrázků, videí a textových zpráv, v Barceloně prohlásil, že firma pod vedením Facebooku letos spustí také hlasové služby.

Závody v novinkách
Letošní ročník veletrhu je na novinky bohatší než obvykle. Nokia a Sony se snaží vrátit na výsluní s novými modely. Nokia představila své první tři telefony s operačním systémem Android za lidovou cenu. Sony ukázala Z2, nástupce svého vrcholného modelu Z1. Pravděpodobným vrcholem celého veletrhu pak bylo včerejší večerní představení nového vlajkového modelu jihokorejského Samsungu, Galaxy S5.
Dění na veletrhu není omezeno jen na telefony. Společnost Huawei představila svůj sedmipalcový MediaPad X1 o tloušťce kolem 7,2 mm jako nejtenčí tablet na světě, aby jí prvenství záhy přebrala společnost Sony s přístrojem Xperia Z2 Tablet s tloušťkou 6,4 mm. Zaujal i plán Deutsche Telekomu, jenž chce do roku 2018 převést všechny své pevné telekomunikační sítě na jednotnou datovou síť využívající internetový protokol (IP).

Přítomnost superstar světa sociálních sítí také ukazuje, jak důležité jsou mobily pro internetové giganty typu Facebooku či Googlu, které se snaží udržet krok s uživateli, jejichž zvyklosti se mění. Přes mobil či tablet se na Facebook každý měsíc přihlašuje 945 milionů z jeho 1,23 miliardy uživatelů.

Mobilního veletrhu se ale účastní také firmy, které by zde čekal málokdo, jako Visa či MasterCard. Při druhém pohledu to smysl dává, tyto společnosti jsou více než cokoli jiného technologické firmy.

Na samotných mobilech je pak velmi láká možnost jejich využití při placení. Ať už jako digitální peněženky, kde se dají uložit údaje všech platebních karet zákazníka či možnost bezkontaktního placení telefonem za použití technologie, kdy je v telefonu nahrána platební karta a telefon stačí pro zaplacení přiložit k bezkontaktnímu platebnímu terminálu.