Vzácný obraz se z Míšně vrátí do Mostu

Výjimečnou zprávu se dozvěděla Sedmička. Muzeum dostane zpátky svůj obraz s magdalénitkami.

Most / Po sedmdesáti letech se z Německa vrátí do mosteckého muzea obraz z konce sedmnáctého století. „Jeho výjev je morbidní. Znázorňuje vraždění magdalénitek v jejich klášteře na Zahražanech. Pro nás má ale neocenitelný historický význam,“ říká ředitelka Oblastního muzea v Mostě Libuše Pokorná.

Olejomalba dokumentuje drsný postup husitů na Zahražanech v roce 1421. Pro historiky je vzácný v tom, že znázorňuje klášter magdalénitek, který na Zahražanech kdysi skutečně stával. Je z něj čitelný i pohled na starý Most a hrad Hněvín.

Z Výmaru do Míšně

Příběh obrazu je nevšední. Ve dvacátých letech minulého století putoval mobiliář úmrtní světničky z pozůstalosti baronky Ulriky von Levetzow do Goethova muzea ve Výmaru a spolu s ním i originál obrazu Zavraždění zahražanských jeptišek husity. Do Mostu se ale nevrátil.
„Výmarští si chtěli ponechat i pozůstalost Ulriky. Nakonec jsme ji vymohli zpět, ale obraz zůstal obestřen záhadou,“ připomíná Pokorná. Z Výmaru se olejomalba dostala neznámým způsobem do Míšně. Po dlouhých desetiletích se na počátku tohoto roku ozval z Míšně tamní kunsthistorik a dopisem vyzval archiváře, aby se k plátnu přihlásili. Rozpoutal časem zavátý zájem o vzácný dokument.

Věnoval Anton Jauris* Olej na plátně věnoval roku 1889 mosteckému muzeu c.k. okresní hejtman a majitel kaple na Zahražanech Anton Jauris. „Není to zanedbatelné plátno. Na výšku měří metr třicet, je dlouhé dva metry deset,“ vysvětluje ředitelka Pokorná. Hanz Michal Brettschneyder ho namaloval koncem sedmnáctého století. Obraz ležel několik desetiletí srolovaný v míšeňském muzeu. Stranou pozornosti. V rámci vypořádání majetku mezi státy Evropské unie se teď tetelí nedočkavostí, jestli dojde k jeho transportu a bude v plné parádě opět vsazený do rámu a pověšený na důstojné místo v muzeu v Mostě. Peripetie razítek a úřadů**

Archiváři dohledali Průvodce Městským muzeem v Mostě z roku 1895, kde je přesně napsáno, ve které místnosti obraz visel. Dokládají to i dějiny německého muzejního spolku, který kdysi existoval a muzeum spravoval. Získával sbírkové předměty, které uznal za vhodné. „Neradujme se předčasně. Ještě není jisté, že k nám obraz doputuje. Jednak ho musí vyřadit z evidence v Míšni oficiální cestou, která není úplně jednoduchá. A u nás ho musí převzít zástupci Ústeckého kraje. Protože kraj je vlastníkem muzejní sbírky,“ líčí peripetii razítek Libuše Pokorná.

Zatím je tedy s otazníkem, jestli se do Mostu vzácný obraz skutečně vrátí. Každopádně teď historici po více než sedmdesáti letech vědí, kde se originál olejomalby nachází.