Zbraň na motorkáře? Školení od Abaji
Přestože se říká, že policie je ve většině případů minimálně krok za zločinem, u policistů sloužících na motocyklech toto tvrzení neplatí. Mají totiž silné stroje a absolvují jízdy zručnosti, na nichž je školí špičky ve svém oboru. Na brněnském Masarykově okruhu poslouchali minulý týden policisté ze všech krajů republiky rady závodníka Karla Abrahama a kaskadéra Josefa „Sršně“ Šilera.
Rady od kaskadéra
Je středa 11. května dopoledne. Slunce nad brněnským automotodromem pálí, z policistů navlečených do tlusté kožené kombinézy, na níž mají ještě reflexní bundu, se řine pot. Nepříjemné horko ale muži v uniformách téměř nevnímají. Soustředí se na výklad jedenadvacetiletého závodníka Karla Abrahama. Mnozí se těšili na školení hlavně kvůli němu. Radost jim však zkazila zpráva, že se Abaja, jak se jezdci přezdívá, na okruhu dlouho nezdrží. „Musí do Francie, kde ho v Le Mans čeká další podnik série mistrovství světa,“ vysvětluje mluvčí Automotodromu Brno Jiří Smetana.
Abraham ale má náhradu, kaskadéra Josefa Šilera. Člověka, který dokáže jet na zadním kole se spolujezdcem za zády rychlostí 217 kilometrů za hodinu a na předním dokonce 234 kilometrů v hodině. „Potkat takovýho na silnici, tak mu seberu i rodný list,“ komentuje jeden z policistů kaskadérovy kousky.
I když nad Šilerovým uměním ohrnují někteří nos, protože ho považují za hazard, bedlivě ho poslouchají. „Při naklánění motorky si musíte dávat majzla. Někteří z vás štrejcháte částmi karoserie o asfalt. Zkusíme si proto projet opičí dráhu,“ navrhuje Šiler policistům.
Koníček povoláním
Ti postupně startují motorky a řadí se za sebou. „Doufám, že nespadnu. Tyhle gumy jsou dost špatný,“ hodnotí jeden z účastníků obroušené pneumatiky na svém motocyklu. Šiler je přejede dlaní a pokrčí rameny. Podle jeho názoru by měla motorka projíždění mezi kužely zvládnout.
Policisté jezdí za sebou. Občas je slyšet kovový zvuk, když nakloní motorku víc a zavadí spodní částí o silnici. „Dáváte to moc pod sebe. Chce to víc práce s řídítky a občas použít brzdy,“ radí kaskadér.
Po jízdě na „opičí“ dráze sice čeká policisty krátká pauza, ale za pár minut musí znovu na trať.
Tentokrát na tu závodní, po níž se při Velké ceně Brna prohánějí nejlepší jezdci světa. Jejich rychlosti ale zdaleka nedosahují, připomínají spíš sváteční jezdce.
Na motorkáře, kteří na silnicích nedodržují předpisy, to však stačí. „Na jižní Moravě máme u motocyklů takové chlapy, kteří jezdí na motorce i v civilu,“ říká jihomoravský policejní ředitel Tomáš Kužel. Jeho slova potvrzuje i ředitel dopravní policie Leoš Tržil. „Spojili svého koníčka s prací. Nikoho na motorku nenutíme. Ti, kteří s ní jezdí, se přihlásili dobrovolně,“ tvrdí Tržil.
I proto jen málokterý rychlý jezdec dokáže policisty setřást. Hlídka ho stíhá i mnoho kilometrů. „Vše si navíc dokumentujeme na kamerový záznam. Vedle předního světla je na každé motorce kamera. Záznam se pak ukládá v počítači za sedadlem řidiče,“ vysvětluje Tržil.