Názory odjinud: Svět našel nového padoucha: kapitána lodi Costa Concordia

havárie lodi Costa Concordia

havárie lodi Costa Concordia Zdroj: profimedia.cz

Nejméně jedenáct mrtvých si vyžádalo ztroskotání obří výletní lodi Costa Concordia pár set metrů od italského pobřeží. Vina nyní padá na kapitána lodi Franceska Schettina. Ten měl nejen vydat příkaz ke zbytečnému a riskantnímu manévru, ale navíc v rozporu s pravidly a zákony zmizel z potápějící se lodi mezi prvními. Není divu, že na něm evropský tisk nenechává nit suchou.

SME

Italský frajer

„Velitel námořní lodi je v případě neodvratné zkázy námořní lodi povinen námořní loď opustit jako poslední,“ píše se v paragrafu 29 slovenského zákona o námořní plavbě z roku 2000. Nedopsaly jej tam suchozemské krysy, které by své romantické představy o životě na moři čerpali jen z příběhů hrdinného kapitána Kormorána. Tento původně morální příkaz dnes mezinárodní právo natvrdo ukládá velitelům lodí ve většině světa.

A podle dostupných zpráv to zdaleka není jediné pravidlo, na něž se capitano Francesco Schettino z plovoucího hotelu Costa Concordia vykašlal. Nejenže z čisté frajeřiny navedl svou loď na skály.

Životy cestujících ještě víc ohrozil tím, že se snažil svou chybu zatloukat. A když už zatloukat nešlo, z lodi utekl mezi prvními. Problémem Itálie navíc je, že se obraz nezodpovědného frajera a chaotické posádky příliš shoduje s celkovou image země. S obrazem Itálie, kterou podobné frajeřiny a hluboko zakořeněný binec dostaly na pokraj bankrotu. Nic horšího nemohl capitano své zemi a turistickému průmyslu vyvést. Drobné poděkování mu patří jen za to, že nám připomněl, že žádná vyspělá technika neučiní svět bezpečným před hloupostí a lehkovážností. Takových varování není nikdy dost.

The Guardian

Kult kapitána

V jedné námořnické příručce z roku 1769 stojí: „Byl jsem naloděn na palubu požehnané lodi Betsy, které na této plavbě z Boží vůle velí kapitán Jordan.“ Zní to vznešeně. Právě spojení „z Boží vůle velí“ poskytuje představu o našich vysokých očekáváních od role kapitána. Není tedy překvapivé, že hněv z katastrofy lodi Costa Concordia se snesl na hlavu kapitána Franceska Schettina.

Obraz kapitána klesajícího se svou lodí byl zpopularizován viktoriánským námořnictvem v době, kdy to odpovídalo i aktuálnímu společenskému imperativu.

Ve skutečnosti v žádném zákonu není povinnost kapitána zemřít se svou lodí, pouze setrvat, dokud nejsou v bezpečí všechny osoby. Kdysi jsem byl svědkem, jak letadlová loď Melbourne za noci doslova přepůlila plavidlo lodivoda. Ovládl mne zmatek. Kapitán palubním rozhlasem všechny informoval o události. Nemusel to dělat, ale chtěl uklidnit takové, jako jsem byl já. U soudu za to byl obviněn z ovlivňování svědků. Také jsem svědčil a pamatuji si pohled na zdrceného kapitána. Nakonec byl zproštěn viny, ale zemřel jako zlomený muž. Schettinovi bych přál jiný verdikt. Sedl si na kapitánské křeslo a to je pozice, jejíž autorita se odvozuje od jiných kvalit, než jsou ty jeho.