Proč je Tesla tolik nadhodnocená? Investoři stále tolerují Muskovi jeho plané sliby

Tesla představila autonomní robotaxi Cybercab

Tesla představila autonomní robotaxi Cybercab Zdroj: Tesla

Tomáš Pfeiler

Mnozí investoři sázeli na to, že blízkost Elona Muska, nejbohatšího muže planety, k americkému prezidentovi Donaldu Trumpovi poskytne vítanou vzpruhu akciím společnosti Tesla. Podobně jako Muskovo angažmá v americké administrativě však kurz akcií výrobce elektromobilů vykazuje především značnou nestabilitu a kolísavost. I po nedávných propadech Tesla zůstává extrémně nadhodnoceným titulem.

Hodnota automobilky se od začátku roku snížila o 19 procent. Navzdory tomu se akcie stále obchodují na téměř 140násobku očekávaného čistého zisku, což představuje zcela ustřelenou valuaci. Pro srovnání: Výrobce prémiových vozů BMW se obchoduje na necelém sedminásobku očekávaného profitu a Ferrari zhruba na 45násobku. Nutno dodat, že italská automobilka působí v segmentu exkluzivních sportovních vozidel, kde jsou obvyklé vysoké marže, což valuační prémii ospravedlňuje. 

Navíc platí, že se produkce elektromobilů ocitla na klesající trajektorii. Za první kvartál vyrobila Tesla pouze 363 tisíc vozidel. Oproti prvnímu čtvrtletí roku 2024 se tak výroba propadla o 12 procent. Část zákazníků ubyla i kvůli vládnímu angažmá zakladatele. Znepokojivé je, že se pokles odehrál navzdory politice plošných slev, kterou společnost v uplynulých letech provozovala. Dochází tak k citelnému ředění marží. V roce 2022 dosahovala hrubá marže téměř 26 procent, pro letošek se očekává snížení na 17 procent. V případě zmiňovaného Ferrari se tento ukazatel drží nad 50 procenty.

Investoři jsou stále tolerantní

Dává ocenění Tesly v kontextu ochabujícího hlavního byznysu vůbec nějaký smysl? Vysvětlení lze hledat v nejistých, ale potenciálně silně růstových iniciativách, do kterých se management plánuje pustit. Investoři k nim upínají naděje. Elon Musk se již v minulých letech nechal slyšet, že budoucnost vidí v samořiditelných vozidlech nebo v robotice. V těchto segmentech existuje do budoucna prostor pro agresivní expanzi a nákup akcií Tesly je unikátní možností, jak se na jejich rozmachu podílet – takto zní optimistická investiční teze.

Ta však samozřejmě obsahuje řadu kazů. Například o samořiditelných autech a robotaxi hovoří nejbohatší muž planety již několik let. Pokud bychom ho vzali za slovo, měla Tesla takové produkty již dávno vyrábět a generovat z nich závratné zisky. Nic takového se ovšem neděje. Musk termíny zahájení výroby samořiditelných vozidel neustále posouvá. Investoři zůstávají vůči tomuto opožďování překvapivě tolerantní.

Právě vstup Elona Muska do Trumpovy administrativy měl vývoj samořiditelných vozidel urychlit. Někteří správci peněz předpokládali, že si miliardář dokáže díky svému vládnímu angažmá například zajistit benevolentnější regulaci samořiditelných automobilů. Ta je v současnosti velmi přísná. Nestalo se tak. V oblasti robotaxi firma ztrácí svou pozici a na síle naopak nabírá konkurence typu Waymo. 

Musk si uvědomil, že přestřelil

Někteří portfolio manažeři hodnotí jako úspěšný byznys výrobu baterií, která generuje tučné marže. Tento segment ovšem podobně jako samotnou výrobu elektromobilů zasahují cla, která Trump uvaluje na obchodní partnery. I proto se Elon Musk vyjadřoval vůči protekcionistickým opatřením negativně. 

Trumpův „velký, krásný zákon“, který osekává podporu obnovitelných zdrojů, Tesle rovněž škodí a byl zřejmě hlavním důvodem, proč se Musk s prezidentem rozkmotřil. V momentě, kdy se vztah Trump–Musk obzvláště vyhrotil, ztratily akcie Tesly za jediný den 14 procent a její tržní kapitalizace se smrskla o 153 miliard dolarů, nejvíce v historii. Šéf Bílého domu totiž pohrozil, že může seškrtat dotace pro automobilku. Musk si uvědomil, že ve sporu s prezidentem tahá za kratší konec, a situaci uklidňoval. V reakci na to akcie výrobce elektromobilů převážnou část ztrát umazaly. 

Tesla patří mezi tituly, které příliš nereagují na změnu fundamentů. Jelikož je oblíbená zejména u amatérských spekulantů, často jí rytmus diktují hlavně poryvy tržního sentimentu. Přestože je investorská nálada v krátkém období pro kurzy akcií důležitá, v tom delším převládne vliv hospodaření a atraktivity byznysu. Dlouhodobě tak Tesla nedokáže odolávat gravitaci. Pokud nenastane brzký průlom v oblasti samořiditelných aut nebo jiném high-tech segmentu, zažijí její akcie mnohem drastičtější ztráty.