Zápisník Jana Stuchlíka: Vlaky a kluziště

Rychlovlak AGV od francouzského Alstomu na zkušením okruhu v Cerhenicích

Rychlovlak AGV od francouzského Alstomu na zkušením okruhu v Cerhenicích Zdroj: Miroslav.broz, Wikimedia.org (CC BY-SA 3.0)

Pendolino třídy 390 společnosti Fiat Ferroviaria, kterou v roce 2000 převzal francouzský Alstom
Alstom
Samsung Galaxy Note 7
Samsung Galaxy Note 7
5
Fotogalerie

Francouze vyjdou volby příští rok draho. Socialistická vláda se rozhodla, že zachrání závod Alstomu na výrobu rychlovlaků. Tradiční podnik s kořeny sahajícími do roku 1879 prostě není možné sedm měsíců před hlasováním nechat padnout. A tak stát koupí patnáct rychlovlaků za 450 milionů eur.

„Závod v Belfortu je tímto zachráněn,“ oznámil premiér Manuel Valls. Má to celé jeden háček. Národní železniční dopravce SNCF se nechal slyšet, že nové rychlovlaky nepotřebuje. Nevadí, opáčily vládní kruhy. Než se pro ně postaví nové tratě, budou z nich normální couráky. Tak snad to voliči/cestující ocení.

Netrvalo to ani rok a Pařížská klimatická dohoda, mimochodem francouzský diplomatický veleúspěch, vstoupila v platnost. Dost fanfár, je třeba začít makat. Na konferenci o výrobě tepla na britské Warwické univerzitě se už experti nechali slyšet, že cesta k nulovým skleníkovým emisím v teplárenství vede přes velkokapacitní tepelná čerpadla. Ta si berou teplo z okolní vody, vzduchu nebo ze země. Těžko si to zatím představit třeba v měřítku pražských sídlišť. Ale třeba by na okrajích města mohla v zimě na podchlazené zemi vzniknout zase po letech přírodní kluziště.

Samsung přestal vyrábět model Galaxy Note 7, který se za krátkou dobu na trhu proslavil spíše jako drahý zapalovač než jako nadupaný telefon. Rozhodnutí Korejců asi nejvíc ocení hasičské sbory po celém světě