Akcie, měny & názory Tomáše Vlka: Jak se Američané dali na spoření

Walmart zavedl povinné roušky

Walmart zavedl povinné roušky Zdroj: Reuters

Z pandemie profituje také americký maloobchodní řetězec Walmart. Ne všechny nákupy zkrátka probíhají on-line.
Walmart, ilustrační foto
3
Fotogalerie

Jestli je nějaký národ znám pro svou spořivost, určitě to není ten americký. Zdejší spotřebitelé naopak tradičně fungují se značnou dluhovou pákou, ať už jde o kreditní karty, spotřebitelské či studentské úvěry nebo hypotéky.

Finanční rezervy jsou v průměrné populaci dlouhodobě velmi nízké. Jenže vláda během koronakrize rozhazuje ještě větší balíky peněz než dříve. A podle jedné z ekonomických teorií spotřebitel v takových situacích více spoří v očekávání budoucích vyšších daní na splácení veřejného dluhu.

Ekonomická data skutečně ukazují výrazně větší míru úspor mezi lidmi. Na anualizované bázi se před krizí úspory běžně pohybovaly kolem jednoho bilionu dolarů. V dubnu však vyskočily na 6,4 bilionu a i po poklesu se v červenci držely na 3,2 bilionu dolarů. Míra úspor v procentu disponibilního důchodu (příjem včetně podpor bez daní) se dlouhodobě pohybuje kolem sedmi procent, zatímco v červenci to bylo 18 procent. Maxima tento ukazatel dosahoval v dubnu, kdy spotřebitelé ušetřili dokonce třetinu svého příjmu!

Máme tu tedy potvrzení teorie i tam, kde se v novodobé historii nikdy příliš nešetřilo? Bohužel nikoli. Dá se počítat s tím, že si americké domácnosti v časech zvýšené nejistoty budou držet o něco více rezerv, ale současná míra úspor, jakkoli už z maxima klesla, je stále příliš vysoká a téměř určitě ještě půjde dolů.

Za netypicky vysokými čísly, která od dubna sledujeme, je třeba vidět specifika současné doby. Nástup koronakrize byl charakterizován bezprecedentním zásahem hospodářské politiky: Vláda začala spotřebitelům rozdávat obrovské objemy peněz na dávkách či úlevách, některé splátky úvěrů se daly odložit. Vedle toho se však kvůli restrikcím nedalo moc utrácet a úspory se tak nabalily „samy“. Že nejde o trvalý stav, naznačuje rychlost, s jakou se spotřebitelé po zrušení omezení vrhli zpět do obchodů – nákupy zboží se už vrátily na předkrizovou úroveň. U služeb je návrat pomalejší, struktura výdajů se přetváří, ale není pochyb, že si firmy k penězům spotřebitelů najdou cestu. Vládní dluhy spotřebitele ve skutečnosti netrápí a nebudou ani klíčovým tématem podzimních voleb.

Autor je hlavní analytik Patria Finance