Globální maloobchod táhnou americké řetězce | E15.cz
KoronaHelpdesk E15

Jak uspět v krizi

Globální maloobchod táhnou americké řetězce. Největším skokanem je Amazon

Barbora Pánková

Barbora Pánková

Rok 2019 zamíchal s obsazením prvních tří příček v žebříčku největších hráčů na globálním retailovém trhu. Americkému gigantu Amazon vzrostly meziročně tržby o 18 procent na 140 miliard dolarů a probojoval se tak na třetí místo hned za americké obchodníky Walmart a Costco.

Studie poradenské společnosti Deloitte, kterou má deník E15 k dispozici, připisuje růst Amazonu především prodejům v Severní Americe a Německu. Firmě pomohlo podle analytiků také převzetí řetězce obchodů s potravinami Whole Foods Market v roce 2017 za 13,7 miliardy dolarů a koupě internetové lékárny PillPack z června 2018, o kterou se zajímal i Walmart. 

První dvě pozice v žebříčku udržely Walmart a Costco. První jmenovaný obchodník utržil 514 miliard dolarů, což znamená meziroční nárůst o necelá tři procenta. Řetězci Costco stouply tržby o téměř deset procent na 142 miliard dolarů. Společnost Deloitte sestavila žebříček na základě dat z fiskálního roku končícího červnem 2019. Novější údaje zatím nejsou k dispozici.

Řetězec Globus chystá e-shop, termín spuštění zatím nemá

„Do seznamu deseti nejsilnějších obchodníků nikdo nový nevstoupil. Stále mu dominují hráči se sídlem ve Spojených státech,“ uvádí dále studie. Co se týče pouhých tří obchodníků z Evropy v první desítce, na čtvrtou příčku se vyhoupl německý Schwarz Group, pod kterého patří v Česku působící Kaufland a Lidl. Na osmé pozici je další německá firma, a sice Aldi. Desáté místo obsadila britská společnost Tesco.

Američané sice obsazují přední příčky žebříčku, ale mezi 250 největšími retailovými společnostmi na světě je nejvíce společností z Evropy – osmdesát osm. „Evropští maloobchodníci zůstávají nejvíce globálně aktivní, protože stále hledají příležitosti i mimo své domácí trhy. Velká konkurence a nasycení trhu je zároveň nutí zaměřit se na co největší pohodlí koncového zákazníka,“ říká ředitel oddělení auditu v Deloitte Michal Černý.

Řetězce láká fresh byznys. Kvůli rostoucí poptávce mění prodejny

To platí i pro český trh, kde má podle údajů Evropské komise 75 procent trhu rozděleno jedenáct obchodních řetězců. To je více než v Německu nebo Velké Británii, kde na stejný podíl trhu stačí čtyři řetězce. „Je to dědictví devadesátých let, kdy byla střední Evropa vnímána jako zajímavý růstový trh. Vstupní investice tehdy nebyly tak výrazné," vysvětlil dříve prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.

Českému žebříčku, který sestavila společnost GfK pro server Zboží a prodej, dominuje Kaufland s tržbami ve výši 58 miliard korun v účetním roce končícím únorem 2018. Následuje Lidl s obratem 52 miliard za stejné období a Albert s 50 miliardami korun za rok 2017. 

Klasická síťovka slaví návrat. Loni jich česká firma prodala přes sto tisíc

Pořadí obchodních řetězců na globálním trhu

(podle velikosti tržeb, v miliardách dolarů)

obchodní řetězec tržby v roce 2018

1. Walmart

2. Costco

3. Amazon

4. Schwarz Group

5. Kroger

6. Walgreens Boots Alliance

7. Home Depot

8. Aldi

9. CVS Health

10. Tesco

514

142

140

122

118

111

108

106

84

83

(Pramen: Deloitte Global Powers of Retailing 2020)

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!