Glosa Petra Peška: Pražská doprava sobě | E15.cz

Glosa Petra Peška: Pražská doprava sobě

Petr Pešek

Petr Pešek

Zpráva o tom, že tramvaje by po pražském Václavském náměstí měly jezdit po stranách, nikoliv dle původního záměru uprostřed, se stala jedním z hlavních sdělení dne. Což může být pochopitelně vnímáno jako docenění symbolického významu tohoto náměstí, či jako stereotypní pragocentrismus. Anebo také vydáváno za důkaz, jak velkým dramatem plným zvratů je budování nebo obnova klíčových tepen veřejné dopravy v hlavním městě.

Nutno říct, že obě řešení – tedy po stranách či středem – mají své výhody i nevýhody, každopádně renovace Václavského náměstí vypadá v obou vizualizacích velmi pěkně. A hezká je především vyhlídka, že centrální část pražského centra se dočká kýžené revitalizace. Zároveň ale ukazuje, jak složité je u nás cokoliv většího stavět či přestavovat, to a nikoliv jen v Praze.

Teprve koncem roku 2021 – tedy za dva roky – se čeká získání všech povolení pro „Václavák“, hotovo má být nejdřív o další rok později. Ne nadarmo jsme například v získávání stavebních povolení v globálním srovnání Světové banky hluboko v poli poražených kdesi mezi africkými zeměmi.

Tramvaje na Václavské náměstí dorazí v roce 2023. Jezdit nebudou středem, ale po stranách

Kromě budování dopravních staveb je ale v tristním stavu také samotné plánování větších projektů, což se může ukázat i na příkladu dopravy v Praze. Ať už jde o nedokončený městský okruh či tragikomické plánování modernějšího spojení na letiště. Chvíli se plánovala rychlodráha, jindy metro, občas dokonce obojí. Třicet let po revoluci se ale podařilo jen zkrátit autobusovou etapu na Veleslavín, čímž ovšem česká metropole v západním srovnání stále zůstává na úrovni například 200tisícového nizozemského Eindhovenu.

Ale zpět k revitalizaci Václavského náměstí. Pražský primátor Zdeněk Hřib na svém twitterovém účtu nový plán kvitoval slovy: „Dřív jsme si nechali centrum Prahy vzít. Teď vrátíme Václavské náměstí Pražanům.“ Těžko říct, kdo „nám“ ho vzal, jak pan primátor – mimochodem další v řadě mimopražských vládců města – tvrdí. Důležitější ovšem je, kdo ho dokáže postavit na nohy, a to i z hlediska dopravy. Té veřejné i individuální. Uvidíme za tři roky na Václavském náměstí.

Praha vypoví dohodu s firmou Lime. Elektrokoloběžky z ulic přesto nezmizí
Dopravní podnik zmodernizuje stanici metra Opatov za téměř čtvrt miliardy

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!