Glosa: Volkswagen mezi dvěma kameny

Volkswagen Passat R-Line

Volkswagen Passat R-Line Zdroj: Autorevue.cz

Elektrický Volkswagen s dojezdem 500 km udělá Tesle vrásky na čele
Jeden z hlavních německých exportérů, automobilka Volkswagen
Volkswagen XL1, 65. autosalon Frankfurt nad Mohanem
Původní tepelná elektrárna Volkswagenu ve Wolfsburgu
Volkswagen Touran 2,0 TDI DPF
14
Fotogalerie

Je to rok, co před bruselským palácem Berlaymont přibrzdilo černé Audi 8 s dieselovým pohonem. Vystoupil z něj Herbert Diess, čerstvý šéf koncernu Volkswagen. Tvářil se sebevědomě. „Udělali jsme chybu, škody napravíme,“ pravil a odebral se k eurokomisařce pro průmysl Elzbietě Bienkowské.

 Po roce je situace jiná. Diess je s Bruselem v kontaktu pořád, po boku Polky však stojí Češka Věra Jourová zodpovědná za spravedlnost a ochranu spotřebitele. A Volkswagen má problém. Obě ženy totiž požadují více, než je německému podniku milé. Nejen nápravu škod, ale i záruku, že VW opět získá důvěru zákazníků.

Jde o víc než o aktualizaci softwaru – jde o miliardové výrobní investice a podobně vysoké náklady na odškodění v Evropě. Komise už má v rukách plán oprav švindlujících aut. Jourová ho vítá, ale zdráhavě: „Je to začátek, nejsme na konci cesty.“ Její slova jsou varováním, že komise na náhradách újmy trvá. Pro VW to může snadno znamenat boj o holé přežití.