Jan Sedlák: Google a odposlouchávání vašich hovorů

Google

Google Zdroj: profimedia.cz

Orwellovská scéna už se podle mnohých jasně rýsuje. Google si nechal patentovat technologii, která dokáže přesně cílit reklamu podle situace ve vašem okolí. Čidla zabudovaná v chytrém telefonu poznají, zda je venku horko, zda prší, jestli je hluk nebo vítr a mnoho dalších aspektů. Na základě takto zjištěných informací by si Google mohl sestavit kompletní profil vašeho života. Nakonec pozná, v jakém prostředí se pohybujete a jaký život žijete.

Největší internetová firma světa o vás s největší pravděpodobností většinu těchto věcí už ví, i když prozatím v rovině digitálního světa. Bezplatný e-mail, vyhledávání, mapy nebo webový prohlížeč jsou živeny z toho, že Google zjišťuje vaše uživatelské návyky a přetavuje je do kontextové a velice přesně cílené reklamy.

Google je bytostně závislý na uživatelských datech, bez nich by nebylo možné tento byznys provozovat. Budoucnost vyhledávání nebude patřit stále lepším indexovacím robotům, ale tomu, kolik se toho o vás systém naučí. Proto vznikla sociální síť Google+. V Mountain View vědí, že na tomto druhu internetových služeb uživatelé vygenerují ohromné množství osobních dat, které pak firma může analyzovat. Google teď potřebuje své poznání rozšířit také do skutečného světa.

Google se stále snaží sám sebe vydávat především za technologickou firmu, pro kterou je vydělávání peněz až na druhém místě. Skutečnost je ale trochu jiná. Více než technologickou společností je impérium Larryho Page společností reklamní. Technologie jsou především prostředek, jak reklamu doručovat.

Firma prozatím nespecifikovala, kdy a jak se nová technologie do našich životů dostane. Ovšem už její odhalení dává jasnou logiku tomu, proč Google začal hlásat, že chytré telefony budou v následujících letech jeho prioritou a proč věnuje takovou energii Androidu. Teprve malé přenosné krabičky, které s sebou nosíme pořád, mohou být skutečnou sondou do našich životů. A kromě uživatelských dat může Google peněžit také digitální obsah skrze službu Google Play (obdoba iTunes Store).

Ctěte také:

To, že budoucnost vyhledávání, dolování uživatelských dat a cílení reklamy, není v nějakém indexovacím systému, ale právě v uživatelích a jejich návycích, samozřejmě nepozoruje pouze Google. „Umělá inteligence“ Siri od Applu zabudovaná v posledním iPhonu vám může dát odpovědi na mnoho vašich otázek. Ovšem aby vaše dotazy mohla zodpovědět, musí mít informace. A ty hledá v mnoha internetových službách a v neposlední řadě učí se od vás. Apple pochopil, že konkurovat Googlu ve vyhledávání nepůjde přes stavění vlastního Bingu.

Pro mnohé mohou být tyto skutečnosti odstrašující a je samozřejmě relevantní bát se toho, jak firmy jako Google s našimi osobními údaji naloží. Konkrétně nová patentovaná technologie může hodně strašit a jistě se jí budou zabývat vlády po celém světě. Je totiž dost možné, že čidla budou moci nejenom zjišťovat hladinu hluku a počasí během volání, ale zároveň s tím zvládnou onen hovor monitorovat. Stejně, jako dnes Google umí vyhodnotit obsah vaší e-mailové korespondence a podle toho nabídnout zacílení inzerát.

Pokud se bavím s kýmkoliv z Googlu, přesvědčivě tvrdí, že vaše osobní data jsou naprosto v bezpečí a že jde „pouze“ o políčka v databázi, které nikdo nemá v úmyslu zneužít. Pokud tomu nevěříte, nezapomeňte, že podobné sledovací služby můžete vždy vypnout.