Šéf CinemArtu Jeníček: Kina letos utrží nejvíce v historii

Marek Jeníček ředitel a spolumajitel tuzemské jedničky na poli kinodistribuce, společnosti CinemArt.

Marek Jeníček ředitel a spolumajitel tuzemské jedničky na poli kinodistribuce, společnosti CinemArt. Zdroj: Anna Vackova, E15

Stejně jako televizní trh přešla před několika lety z analogového na digitální formát i distribuce filmů do kin. „Největším přínosem ale byla digitalizace samotných kin, která vdechla nový život jednosálovým kinům v malých městech. Tím se zvýšila dostupnost toho hrát filmy ve skvělé kvalitě hned první víkend,“ říká výkonný ředitel a spolumajitel tuzemské jedničky na poli kinodistribuce, společnosti CinemArt, Marek Jeníček.

Letos podíl CinemArtu na trhu dosáhne dvou pětin. Čím je nárůst způsoben?

V letošním roce je to filmy od společnosti Universal, pro kterou to byl rekordní rok s nejvyššími tržbami. Co se týče hollywoodských studií, tak Universal letos přesáhl hranici čtyř miliard dolarů tržeb nejrychleji v historii. Úspěšný byl i v Česku. Začalo to snímkem 50 odstínů šedi, což byl nejlepší start zahraničního filmu a překonal i Harryho Pottera a Hobita, pokračovalo to přes Rychle a zběsile, Mimoně a další snímky. U nás zaznamenali Mimoni skvělý výsledek, bude to mimo jiné s 800 tisíci diváky nejnavštěvovanější film roku. A když se podíváte na žebříček návštěvnosti, tak první tři místa jsou filmy od Universalu. Ale i ostatní studia měla zajímavé tituly jako například Marťan, který má již téměř 300 tisíc diváků.

A co české filmy?

Zlé jazyky by mohly tvrdit, že letos jsme byli tak úspěšní, protože jsme se vyhnuli českým filmům. Letos je zatím divácky nejúspěšnější Život je život, který zhlédlo 260 tisíc diváků. Je to ale cyklický vývoj, takže věříme, že příští rok zase začnou české filmy fungovat. Od ledna máme poměrně silnou nabídku českých filmů, začíná to Lídou Baarovou a pohádkou Řachanda, v březnu pak přijde Teorie tygra s Jiřím Bartoškou a Eliškou Balzerovou.

Zlé jazyky by mohly tvrdit, že letos jsme byli tak úspěšní, protože jsme se vyhnuli českým filmům.

Mají vaše výsledky vliv na celý trh?

Ano. Podle našich odhadů přišlo letos do kin až o milion diváků více než loni. Celková návštěvnost tak zatím vychází na 12,5 až 12,7 milionu diváků a tržby kolem 1,6 miliardy. V tržbách je to nejvíce v historii. U diváků to v dřevních dobách bylo i více, ale i tak to bude maximum za uplynulých pět let. V posledních letech to kolísalo kolem deseti až jedenácti milionů, letos to bude přes dvanáct. Ukazuje se, že když jsou zajímavé filmy, tak diváci do kin přijdou.

A to i přesto, že průměrná cena vstupenek stoupá?

V letošním roce je zatím průměrné vstupné nižší než v roce 2013. Stoupá, ale stále mírně. Lístky do kina ve srovnání s jinými druhy zábavy jsou pořád relativně levné. Vždy, když si někdo stěžuje na cenu lístku, tak to poměřuji ke krabičce cigaret, jejichž cena se blíží ke stokoruně. V jednosálových kinech přitom promítají množství filmů za 110, někdy 125 korun. Když máte různé slevové karty, tak i do multikin se dá pořídit vstupenka levněji. Samozřejmě formáty jako 3D, 4D či IMAX jsou populární, tak i kvůli nim to jde nahoru.

Podle našich odhadů přišlo letos do kin až o milion diváků více než loni. Celková návštěvnost tak zatím vychází na 12,5 až 12,7 milionu.

Zvyšuje se u vás podíl nezávislých filmů?

U nás je to relativně stabilní. Úspěch měly především evropské komedie Fakjů pane učiteli 1 a 2. Za nezávislý film je ale u nás počítán i třeba Hunger Games. Nezávislým filmem se v kinodistribuci a ve filmové branži myslí všechny filmy financované nezávisle mimo systém velkých hollywoodských studií. Takže i studio Lionsgate (se sídlem v Kalifornii) je bráno jako minimajor, tedy jako nezávislý producent, nikoli jako korporace.

Před lety se zásadně změnil způsob distribuce filmů v kinech přechodem z analogových kopií na digitální. Mění se nějak distribuce i nyní?

V současné době je digitální standard poměrně dostačující. I formát 3D se stabilizoval a moc neroste, lidé to nijak více neupřednostňují. Pak vznikly záležitosti jako IMAX nebo 4DX, ale to jsou exkluzivní věci, o kterých si nedovedu představit, že by jimi byla vybavena všechna kina.

A co ultravysoké rozlišení 4K, čtyřikrát větší než HD?

Myslím, že většina lidí není schopna 4K vůbec rozpoznat a tedy ocenit. Vše se bude dál neustále zlepšovat, zvuk i obraz. Největší přínos ale má digitalizace kin, která vdechla nový život jednosálovým kinům v malých městech. Tím se zvýšila dostupnost toho hrát filmy ve skvělé kvalitě hned první víkend. Nemusí používat opotřebované pětatřicetimilimetrové filmové kopie, které se dříve dovezly do menšího města za měsíc či šest týdnů po premiéře.

Díky tomu má kino pořád budoucnost. A pro nás tvoří jednosálová kina zhruba třicet procent příjmů. Podíl jednosálových kin je jedinečný, i co se týče srovnání s Evropou.

Mění se díky digitalizaci počty kopií, v nichž filmy při premiéře míří do kin?

Nyní se dost často stává, že film zároveň startuje ve více než stovce sálů. Právě proto, že je tady velké množství jednosálových kin, která jsou schopná odehrát snímek hned v premiéře. Nejširší uvedení je nyní kolem 150 kin a stále se to rozšiřuje. I díky tomu víme, že film 50 odstínů šedi o premiérovém víkendu vytvořil polovinu svého celkového výsledku. Na tom se pozná i dobrá práce distributora. Čím je první víkend lepší a větší, tak to znamená, že jsme práci udělali dobře. Lidé o tom, že film jde do kin, vědí a jdou se na něj podívat. A pak už to dost záleží na tom, co si o filmu řeknou mezi sebou, jestli je dobrý, nebo ne.

Převzetí distribuce snímků filmových studií Twentieth Century Fox, Universal a Paramount Pictures si před třemi lety vyžádalo i investici 20 milionů do nových lidí a lepší distribuce. Vrací se?

Určitě se vrací. Poslední tři roky to není ve filmové distribuci jednoduché, ale všechny investice jsou už víceméně zpět. Před třemi lety měl CinemArt podíl na trhu pouze 1,6 procenta. Nyní má čtyřicet. To se musí někde projevit. Měli jsme šťastný výběr nejen při zastupování studií, ale i při výběru nezávislých filmů. Málokdo si dovedl představit, že německá komedie Fakjů pane učiteli přiláká za první víkend sedmdesát tisíc diváků a ocitne se v top 10. Nebo poměrně vysoce ceněná francouzská komedie Co jsme komu udělali. Byla to také nezávislá produkce a snímek vidělo 150 tisíc diváků.

Marek Jeníček ředitel a spolumajitel tuzemské jedničky na poli kinodistribuce, společnosti CinemArt.Marek Jeníček ředitel a spolumajitel tuzemské jedničky na poli kinodistribuce, společnosti CinemArt.|Anna Vackova, E15

Vy jste převzali od tří velkých hollywoodských studií distribuci filmů v kinech, ale ne DVD a Blu-raye, které zůstaly Bontonfilmu. Převzít i toto nechcete?

O tom neuvažujeme. DVD a Blu-rayi jsem se zabýval patnáct let. Budoucnost ale leží v on-line poskytování titulů. S největšími videotékami v Česku proto spolupracujeme.

Nakolik má vliv na on-line sledování a návštěvnost kin stahování filmů?

Stahováním nejvíce trpí segment domácího videa, tedy DVD a Blu-rayů. To je jednoznačné a tento trh přišel o obrovské peníze. Je nyní velmi malý oproti tomu, jaký by mohl být a jaké příjmy se generují ve Francii či Spojených státech, kde jsou postihy za pirátství větší. Spíše ale budeme následovat ostatní evropské země s Francií na špici. Důsledně si chrání vlastní kinematografii. Na tom se vezou i ostatní, protože vyžadují dodržování audiovizuálního zákona.

Jak?

Odpojují od internetu. V USA ustoupili od systému soudních pří a k soudům nyní dochází výjimečně. Studia tam totiž spolupracují s poskytovateli internetu. V Česku se ale takové spolupráci poskytovatelé brání. Zato v USA, když stahujete nelegálně nebo naopak obsah nelegálně poskytujete, tak dostanete první upozornění, pak druhé a třetí – a pak piráta odpojí od sítě. Devadesát procent lidí používá nelegální obsah z toho důvodu, že si myslí, že je to anonymní. Ale jakmile dostanou nějaké upozornění a zjistí, že to anonymní není, tak s tím přestávají.

V minulosti CinemArt fungoval jako koproducent. Chystáte něco nového?

Ano. Máme několik projektů. Jeden mohu zmínit už nyní, a to je Švejk. Když to půjde dobře, tak by se mohl natáčet v roce 2017. Je to ale velký projekt, který bude vyžadovat velkou přípravu. Měl by to režírovat Bohdan Sláma a spoluprodukovat Tomáš Hoffman (a společnost Infinity – pozn. aut.). Film už dostal podporu od programu EU Media a development i od Státního fondu kinematografie.

V jaké fázi je pokračování animovaného Čtyřlístku, které CinemArt koprodukoval?

Stále ve stadiu příprav. Už máme několik scénářů. Pokračování jsou vždy složitá. Termín do uvedení do kin zatím nemáme. Budeme ještě podávat žádost na development filmu. U animovaných filmů je velice dlouhá doba příprav, aby o to kratší mohla být tvorba. Ale jinak jsme i menšinovým producentem filmu Spejbl a Hurvínek – to je velká zahraniční koprodukce za sto milionů. Do kin by to mělo jít za rok.

Marek Jeníček (42)
Absolvent oboru řízení a ekonomika podniku na Strojní fakultě ČVUT Praha (1999). Po ročním pobytu v Austrálii nastoupil do společnosti Bonton Home Video, kde se zabýval distribucí videokazet a DVD. Od roku 2003 působil ve společnosti Bontonfilm, kde se o čtyři roky později stal marketingovým ředitelem. Do společnosti CinemArt Aleše Třísky nastoupil přede dvěma lety, kde se stal jedním z ředitelů a také spolumajitelů.