Kamenným provozovnám konec roku 2023 nepřál, klesly tržby i poptávka

Uzavřený obchod v Karlových Varech

Uzavřený obchod v Karlových Varech Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Pokles tržeb i poptávky na straně zákazníků – to byly převažující trendy závěru roku 2023 mezi podnikateli v maloobchodě a službách. Vyplývá to z tradičního průzkumu Comgate, do něhož se zapojilo na 300 obchodníků s kamennými provozovnami nebo řemeslníků.

Zatímco v e-commerce se situace stabilizuje a e-shopy hodnotily konec loňského roku pozitivně, u kamenných obchodů tomu tak nebylo. Podle průzkumu Comgate podnikatelé v maloobchodě a službách nehodnotí pozitivně vánoční sezónu ani závěrečný kvartál roku 2023 jako celek. Pro 38,2 procent z nich byly loňské Vánoce z pohledu tržeb horší než ty předešlé, zlepšení zaznamenala pouze necelá čtvrtina (24,2 procenta). Nejslabší byla vánoční sezóna v maloobchodě.

Vánoční sezóna 2023Vánoční sezóna 2023|Comgate

Podobný obrázek vykresluje detailní pohled na meziroční srovnání tržeb v posledních kvartálech let 2023 a 2022. Také zde nejpočetnější část respondentů hlásí pokles minimálně o 15 procent. Z dlouhodobého pohledu je kladným signálem snad jen to, že se zmenšují extrémy. V letošním průzkumu nahlásilo třicetiprocentní a výraznější pokles či nárůst 11,2 procent, mezi 15 a třiceti procenty pak 4,9 procenta respondentů. Vloni to přitom bylo 13,6 a 10 procent. "To by mohlo znamenat, že se trh stabilizuje," říká ředitel Comgate Jakub Ouhrabka.

Tržby ve 4. čtvtletíTržby ve 4. čtvtletí|Comgate

Pro rok 2024 podnikatelé především doufají, že jim neporostou náklady – proto velká většina respondentů plánuje zachovat stejnou procentuální marži, jen asi 17 procent ji hodlá zvyšovat. Pokles tržeb rovněž očekává okolo 17 procent respondentů.

Očekávání pro rok 2024Očekávání pro rok 2024|Comgate

Většina je mírně či hodně optimistická. Celkem 28,4 procent předpokládá, že jim tržby porostou přinejmenším o 15 procent, před rokem bylo podobných odpovědí o třetinu bodů méně. „Pozitivní trendy v průzkumu maloobchodu a služeb existují, i když ne tak výrazné jako v oblasti e-commerce,“ konstatuje Jakub Ouhrabka a dodává: „Zřejmě se potvrzuje plynulý přesun zákazníků do online světa, nakupování na internetu je pro český trh stále přirozenější.“